Ahad, 12 Mei 2013

Ejekan atau pujian? Salah tafsir tahap moksya

Ramai orang bakatnya terselah apabila bersukan. Hampir semua rakan saya boleh bersukan. Terutamanya bola sepak. Ramai juga rakan saya yang suka menonton bola sepak.


Bagi saya pula, bakat saya bukanlah pada sukan. Serius saya susah nak tangkap bagaimana orang boleh menendang bola dengan baik. Ada jugalah saya cuba, tetapi setakat mencuba sahajalah. Saya tiada keinginan untuk menendang bersungguh-sungguh. Kerana itu ia dinamakan percubaan.

Pagi tadi saya mendapat mesej daripada sahabat saya mengajak untuk sertai riadah bersama mereka. Pada awalnya saya agak keberatan kerana tahu sukan apa yang akan mereka main apabila riadah bersama - futsal.

Namun, memandangkan sahabat ini saya seusrah dengannya, saya juga keberatan untuk menolak pelawaannya itu.

Futsal menggembirkan jika kita
bermain kena dengan orangnya.
(gambar hiasan)
Lalu, tibalah saya pada tempat kejadian. Hari ini tidak ramai yang hadir. Boleh saya anggarkan kehadiran dengan kiraan jari tangan kanan saya sahaja.

Ketika sedang memakai kasut untuk mula bermain, saya lihat sahabat sebelah saya melihat jenis kasut yang saya pakai. Seperti saya katakan, sukan bukanlah bakat saya. Saya selalunya pakai kasut jogging sahaja. Multipurpose katakan.

"Setakat ini saya tidak berkesempatan untuk membeli kasut futsal," kata saya apabila melihat mukanya yang sedikit ada rasa ingin tahu.

Dia tersenyum. Saya membalas juga dengan senyuman.

Saya tak mahu kata saya tidak pandai bermain futsal dan sebab itu tidak membeli kasut futsal. Saya ini kiranya pemain amatur futsal. Heh. Jadi tak perlulah mengaku tak tahu main. Cuma kurang pakar main. Tendang menendang sebiji bola, no hal.

Arakian bermulalah permainan kami. Bola mula disepak seraya pemain mengejarnya. Kala itu saya setkan minda saya, "Wong kamu itu pemain futsal terhandal sekarang. Berlagak main futsal sedayanya!"

Terus, saya bermain bersungguh-sungguh. 

Huh. Saya menarik nafas dalam sambil menekan dada. Penat juga ya kalau main futsal ini. Baru 5 minit berkejar sana sini, saya sudah semput.

"Wong kamu boleh!", "Pergh, hebat Wong. Ini kalau touch up skill, boleh jadi pro," "Tu dia Wong jaringkan gol lagi," "Kena jaga-jaga dengan Wong, dia pandai menyelit bola," dan macam-macam lagi kata pujian kedengaran di gelanggang.

Ah. Hati ini langsung tidak kembang kuncup mendengar pujian itu. Sekarang saya faham perasaan budak lemau (saya letu) yang cuba diberi semangat untuk bermain bersama pemain-pemain pro.

Saya tahu niat mereka baik untuk menaikkan semangat saya main bersama, tetapi seakan memperli pula dengan pujian berlebih-lebihan.

Saya hanya senyum tanpa berkata apa-apa.

Nasib baik pada akhir permainan mereka tak berkata apa-apa lagi. Bukan saya tak mahu terima pujian mereka, tetapi biarlah kena pada orangnya. Sudah tahu saya ini budak lemau sukan, pujian itu perlulah berpada. Uhuks.

Di sini saya dapat satu pengajaran: 

Jangan puji budak amatur futsal. Biarkan sahaja kehebatannya itu kerana dia sendiri tahu tahap prestasinya. Kata-kata pujian mungkin boleh disalah tafsir sebagai kata-kata perli. Lebih elok jika tepuk bahu dan tunjukk isyarat bagus.

1 mengomel so far

owh tak slh kalau ada yg memuji.jgn anggap negatif,anggap itu pujian positif utk perbaiki lagi skill.wah tak pernah main futsal..ni pulak kwn ajak panjat bukit broga he3..

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon