Jumaat, 10 Mei 2013

Bakat tersembunyi seorang manusia

Setiap orang yang dilahirkan di dunia ini, bagi saya ada bakat tersembunyi. Sama ada mereka menggilapnya atau membiarkan ia terus kelam kala mereka membesar.

Lalu, apakah itu bakat? Saya pun kurang faham pada asalnya. Bagi saya bakat itu seperti genetik. Turun temurun. Tak macam rupa paras. Rupa paras itu bukanlah bakat. Sebab ada juga kawan saya ibu bapa mereka tak lah cantik dan kacak, tapi anak mereka kacak dan cantik.

Contoh paling mudah saya berikan adalah bakat menyanyi. Ramai anak muda suka menyanyi. Dari sekecil boleh bercakap sehinggalah setua seinci nak ke kubur pun suka menyanyi. Menyanyi ini tergolong dalam budaya hendonisme. Budaya yang berkait rapat dengan keseronokan dunia semata-mata.

Saya ini bukanlah orang yang boleh menyanyi. Diminta hafal lirik, sumpah 101 malam pun saya tak dapat nak hafal. Jika hendak mendendangkan lagu apatah lagi. Sumbang (tapi taklah sesumbang Giant Doraemon).

Terus, boleh saya katakan saya tiada bakat menyanyi.

Jadi apakah bakat tersembunyi saya? Apabila difikirkan, mestilah menulis. Saya boleh menulis dengan baik berbanding orang lain. Saya boleh menulis Bahasa Melayu Tinggi (BMT) berbanding orang lain. Saya dapat bezakan bahasa basah-basahan dengan BMT.

Jika berbicara, biasanya ada orang yang mengatakan saya orang Sabah. Apatah lagi dengan muka bukan peribumi ini. Biasalah. Saya ini bukanlah orang yang suka berbahasa Alien. Mungkin kedengaran janggal apabila ada orang bercakap menggunakan BMT.

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon