Pengalaman mengajar Sains

1 bualan
Pin It
Semalam saya mendapat panggilan telefon tentang tawaran kerja menjadi guru tuisyen. Bagi yang tak mengikuti perkembangan lama, boleh rujuk entri ini.

Sepatutnya diadakan pada Khamis lepas tetapi puan pengetua lupa. Jadi aku ingat tiadalah 'mock teaching' (maksudnya kira aku tak dapat kerja cikgu tuisyen).

"Assalamualaikum. Saya dari Pusat Tuisyen nak tanya adik hari ini boleh datang untuk 'mock teaching'?" kata  suara wanita yang menelefon saya.

"Maaf kak. Hari ini saya ada kelas tuisyen lain untuk diajar. Hari lain boleh?" Terpaksa menolak kerana malam nanti saya kena ajar budak lain pula (kemudian ditunda ke hari Jumaat ini).

"Hmmm. Kalau begitu tak apalah. Nanti saya telefon balik."

Beberapa jam panggilan saya mendapat panggilan telefon daripada nombor yang sama.

"Assalamualaikum. Saya dari Pusat Tuisyen."

"Ya saya Wong bercakap," jawab saya sambil membonceng motorsikal ingin pulang ke rumah.

"Macam ini lah dik. Setelah berbincang dengan puan pengetua, esok adik boleh datang mengajar?"

Mengajar? Eh? Terus saya berhentikan motorsikal di persimpangan jalan.

Bukankah kena 'mock teaching'? Aku rasa was-was tapi hanya mengiyakan sahaja.

"Nanti saya hantar SMS tajuk apa yang adik boleh mula ajar untuk subjek Sains dan Matematik tingkatan 3."

Beberapa minit kemudian satu SMS masuk ke dalam peti mesej telefon bimbit saya,

"Sains ajar 'Reproduction', manakala M3 ajar 'indices'".

Sebaik sahaja sampai di rumah, aku capai 2 buah buku tingkatan 3 yang aku beli minggu lepas.

Matematik mudah sahaja. Indeks, kata Melayunya. Cuma keluarkan hukum-hukum yang ada, hafal dan buat latihan.

Saya membelek buku Sains PMR pula. Gulp. Saya menelan air liur. Reproduction ya. Kata orang Melayu 'Pembiakan'. Ia melibatkan perkara-perkara sulit antara lelaki dan wanita. Budaya Melayu jarang nak bercerita tentang ini (terasa seperti mengajar pendidikan seks pula. erk!?)

Aiseh. Awal pengajaran sudah ajar tajuk sukar. Macam mana ni, fikir aku. Kalau semua budak lelaki, mungkin mudah nak terangkan. Tapi pusat tuisyen mestilah ramai budak perempuan.

Tambahan yang mengajar ini adalah seorang lelaki... (kacak lagi tu. Hehe)

Tak apalah. Saya redha dengan pilihan itu....

(bersambung entri seterusnya, esok)


Pin It
Next PostCatatan Terbaru Previous PostCatatan Lama Laman utama

1 ulasan:

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.

Manusia