Sabtu, 2 Februari 2013

Ertinya bermula sambil bertanya


Takut. Cemas. Tak tahu. Allah. Terasa lemah sahaja bila tiada pengalaman nak ajar anak orang. Yelah. Saya ini bukanlah pelajar aliran pendidikan. Keliru mana nak mula dan teknik terbaik mengajar.

Awal matlamat nak dapatkan duit, namun kemudian setelah mendapat nasihat daripada rakan alam maya, niat perlulah ikhlas kerana Allah. Insya-Allah rezeki akan Allah cukupkan. Terima kasih saya ucapkan.

Termengkelan seketika. Kembali muhasabah diri. Jika tidak mula sekarang bila lagi saya akan mula? Mungkin bertanya boleh, tapi kalau asyik bertanya tetapi tidak melakukan sebarang tindakan, ia ibarat menunggu buah yang ada di atas pokok. Entah bila ia akan jatuh...

Ia samalah seperti awal saya mula berblog. Memang saya bermula dengan kosong. Ada jugalah saya membaca dua tiga buah buku tentang blog tapi sungguh saya tak faham apa saya baca. Saya buat blog untuk seketika. Kemudian tinggal entah sudah berapa ia berhabuk.

Kemudian ada pula rakan saya yang sudah mula berblog. "Eh, blog susah la." kata aku kepada dia.

"Tak lah. Tulis sahajalah. Nak sempurna bila lagi?" jawab dia.

Ya cabarannya banyak. Apabila mula aktif blog barulah saya belajar satu demi satu apa itu blog. Ia samalah seperti ketika saya ambil jurusan hortikultur. Saya tidak boleh terus faham apa itu hortikultur dan bagaimana hendak mempraktikkannya dalam kehidupan.

Saya melalui proses 4 tahun dibasuh dan diasah untuk mengenali keindahan hortikultur. Setiap subjek yang saya ambil mula mendatangkan makna kepada saya apabila saya mula mempraktikkannya.

Sama juga lah seperti saya mula mengajar ini. Ya saya mempunyai pengalaman yang amat sedikit. Tapi saya yakin dengan, usaha dan doa, insya-Allah akan ada pertolongan daripada Allah. Bukankah Allah itu Maha Pemurah dan Penyayang terhadap hamba-Nya?

Saya ini bukanlah orang jenis 'perfectionist' atau terlalu suka akan kesempurnaan. Saya jenis belajar sambil mengamalkannya.

Buktinya, blog ini. Seperti saya katakan, ia bermula hujung 2010 dan 2011 mencatat arahnya sehinggalah kini.

Dari situ juga saya belajar bahawa blog ini ada caranya. Ada yang peribadi ada yang komersial. Namun asasnya tetap sama, iaitu memudahkan pembaca membaca blog kita. Jika tidak, kenapa kita berblog? Hanya suka-suka? Jika begitu pergi beli sebuah diari di kedai buku dan catatkan luahan isi di situ sambil letakkan beberapa 'aksesori' merimaskan.

Dengan ini, saya memulakan lafaz bismillah, untuk mengajar anak orang tentang ertinya bahasa Inggeris.


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ


Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon