Jumaat, 26 April 2013

Azimat Gaji dan Buku

Agaknya esok saya akan dapat gaji buat kali ketiga. Jadi saya berhasrat untuk 'window shopping' di Pesta Buku esok.

Tambahan pula esok di Pesta Buku akan ada seminar menjadi penulis sepenuh masa. Saya tak mahu lepaskan peluang menghadiri seminar ini. (Yola tu. Padahal sebab percuma).

Agak pelik juga perangai saya ni. Kalau orang lain, dapat sahaja gaji akan beli baju, kasut, stok barang dapur, tudung atau barang-barang mahal yang lain. Saya ni pula membeli buku.

Walhal buku yang saya beli menggunakan gaji bulan lepas pun saya tak habis baca lagi. Kerap kali saya katakan pada diri ini, "Tak mengapa Wong. Nanti habis lah baca buku tu. Yang penting beli buku baru buat koleksi. Peluang bukan selalu. Duit boleh dicari!"

Aduh. Habislah duit poket saya untuk bulan Mei ini nanti.

Dengan itu saya berazam hanya untuk melihat sahaja buku apa yang dijual di sana. Beli... (susah nak jangka).

Saya baru sahaja tadi ajak rakan saya untuk turut pergi sama ke sana. Tetapi nak buat macam mana, dia sibuk dengan kerjanya di makmal esok.

Saya cadang nak ajak sahabat-sahabat yang lain, tetapi saya tahu mereka juga sibuk. Apatah lagi dalam masa 2 minggu ini mereka bercekang mata untuk kempen PRU-13 kali ini.

Saya kadang kadang mencelah membantu mereka. Tidak banyak tenaga yang saya dapat berikan. Saya juga perlu tumpukan pada projek sarjana saya ini. Sudah dua semester saya di UPM, namun begitu progres projek saya sungguh lambat. Saya tak salahkan sesiapa dalam hal ini. Semua 10 jari saya tudingkan pada diri yang menaip ini.

Susah saya nak kata. Banyak sangat bendera hijau, biru, biru muda, merah, putih dan macam-macam warna tergantung di sekitar Serdang ini.

Dalam hati ini, terdetik slogan "Lain Kali Lah!"... heh.

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon