Selasa, 9 April 2013

Pengkritik, ia berada di mana jua


Pengkritik. 
Mereka hanya tahu mengkritik
Berbicara asalkan ada ilmu di dada
Berbicara asalkan ada yang menerima

Pengkritik
Mereka hanya tahu berkata
Apa yang tak suka semua tak kena
Matanya melilau mencari situ sana

Pengkritik
Mereka tahu berfikir
Asalkan ia sesuai dengan hatinya
Jika tak, pasti itu dikritik

Pengkritik
Apakah sumbangan mereka?
Nyatakanlah jua jalannya
Jika hanya tahu mengkritik,

Biarlah mulut itu diam sahaja

Buat apa menjerti bagaikan
ayam betina baru bertelur
sebiji?

----

Saya banyak belajar erti kritikan melalui Wikipedia Bahasa Melayu. Apabila pengkritik muncul di WBM, saya dapat menilai kritikannya itu.

Kebanyakan pengkritik yang muncul hanyalah tahu mengkritik. Sumbangan mereka di WBM amatlah sedikit. Walhal WBM hanyalah satu kerja amal sukarelawan.

Jika tak puas hati, sila lakukan sendiri. Tiada yang mencegah.

Jika mengkritik, sila nyatakan kaedahnya juga. "Itu bukan tugas saya. Itu tugas orang yang saya kritik."

Walhal apakah kredibilitimu untuk mengkritik? Pernah berniaga? Pernah menulis di WBM? Pernah berjaya?

Dengan itu, saya akan biarkan sahaja pengkritik dengan labu-labunya~