Jumaat, 19 April 2013

Simbiosis manusia

"Dahulu di taman saya tinggal selalu sahaja ada kes rompakan." Dr. Said membuka bicara. "Ada polis ronda pun masih berlaku kes rompakan."

"Kebanyakan kes rompakan dilakukan oleh warga asing. Susah nak kesan siapa mereka. Yelah, buat rumah pun kita upah mereka. Mestilah mereka tahu selok belok taman tu."

"Semasa mesyuarat JKK taman, saya mengeluarkan satu idea simbiosis kepada mereka. 'Apa kata kita upah geng untuk jaga tempat kita?' "

"Dengan itu setiap rumah di taman kumpul duit untuk bayar dalam RM2,000 kepada geng kongsi gelap untuk jaga taman. Peliknya, selepas itu memang tiada kes rompakan berlaku."

"Beberapa tahun kemudian saya pindah. Sekarang saya tak tahulah bagaimana sistem di taman tersebut."

Nak dikatakanlah simbiosis antara manusia berlaku di dalam cerita itu. Kami sekelas tergelak mendengarnya. Kelas pembiakbakaan tumbuhan saya ambil semasa saya semester 2 di UPM. Tahun 2009.

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon