Ahad, 10 Mac 2013

Tiba masanya menjadi serius

Buku untuk dibaca.
Saya akhirnya membeli sebuah buku bertajuk "Buat Duit dengan Tuisyen". Saya mahu menimba ilmu lebih dalam pengajaran saya sebagai seorang cikgu tuisyen. Saya ingin membaca lebih dan tahu lebih tentang pandangan dan pengalaman orang lain yang menjadi cikgu tuisyen.

Saya memang minat penulisan Osman Affan. Tulisan beliau mudah dan ringkas. Ia senang difahami dengan kisah-kisah yang beliau paparkan.

Saya baru membelek tentang kisah seorang cikgu di Pusat Tuisyen beliau. Kisahnya dia juga dahulu seperti saya. Ditolak mengajar oleh pelajar Pusat Tuisyen kerana pengajaran yang hambar.

Cikgu itu kemudian menjadikan pengalaman ditolak itu sebagai teras untuk dia belajar bagaimana teknik mengajar yang betul. Akhirnya, dia berjaya. (sebab tu cerita dia masuk dalam buku ini).

Saya belum membaca habis lagi buku ini. Saya pasti ia mengandungi tips yang bagus dan menarik untuk saya praktikkan bagi pengajaran kelas saya.


Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon