Ahad, 17 Mac 2013

Kerut serius

 

Setiap apa yang kita lakukan perlulah serius. Bermaksud jangan bermain-main hatta bergurau.

Saya pelajari benda ini apabila saya bergaul dengan rakan-rakan sekitar saya. Saya mengaku saya mudah terpengaruh dengan rakan sebaya (faktor rakan sebaya katakan...).

Ada di antara rakan saya yang suka bergurau penipuan.

"Kalau aku tahu, aku nak berhenti kerja. Dia sudah lah suka ini itu .. bla bla bla.."

Akhirnya saya lihat dia kekal lagi dengan kerjanya itu.

"Aku suka pergi Langkawi. Nanti nak beli ini itu ... bla bla bla ..."

Tak juga pergi.

Perkara ini memberi kesan langsung kepada saya bagaimana saya bersembang dengan rakan-rakan. Ya saya juga suka bergurau sebegitu rupa.

Saya buat begitu hanya ingin melepaskan geram (gosip) atau untuk berkongsi harapan. Tetapi apabila melihat orang lain begitu, saya mula menilai adakah sikap itu patut ada dalam diri saya ataupun saya patut buang ia jauh-jauh.

Akhirnya saya membuat keputusan untuk hanya berkata perkara serius sahaja. Apatah lagi antara pesanan Hasan Al-Banna bahawa:

Jangan suka berjenaka atau berolok-olok, kerana umat yang berjuang tidak mengenal yang lain selain kesungguhan.

Lalu, eloklah saya berkata perkara baik baik sahaja atau kekal diam mendengar.

--

Nota:
1. Saya kurang gemar dengan orang yang suka mengata nak buat ini dan itu. Akhirnya tak buat juga.
2. Bergurau juga ada hadnya. Jangan sampaikan kita menyampaikan fitnah.
3. Lebih elok berdiam sahaja jika tiada apa yang hendak diperkatakan. Dengar sahajalah.

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon