Isnin, 11 Mac 2013

Kesan Viral pada JTS

Istilah viral merujuk kepada penggandaan virus yang cepat. Ia boleh dikaitkan dengan penyakit HIV iaitu penyakit yang masih tiada penawar akibat serangan virus HIV ini.

Viral kini merujuk pula berkenaan perkongsian secara talian oleh pengguna laman sosial seperti di Facebook, twitter, Google +, dan lain-lain. Kalau di Malaysia, video Dengar! Dengar! Dengar! mendapat perhatian sementara setelah ia menjadi viral dalam masa beberapa minggu. Sekarang ia sudah senyap. (kisah tipikal di Malaysia).

Laman sosial membuatkan sesuatu
maklumat itu mudah menjadi viral.
Terdapat satu gambar yang saya postkan di laman Facebook saya dan ia menjadi viral. Ia berkenaan cara untuk menyiram pokok tanpa perlu bersusah payah pada waktu panas.

Mengikut kajian saya, gambar tersebut banyak dikongsikan oleh orang di sebelah Borneo. Semalam saya lihat hanyalah 40 kongsi. Kini lebih daripada 500 kongsi! Betul betul membuatkan saya terkejut!

Secara tak langsung terdapat peningkatan mendadak jumlah 'suka' pada 'page' Jom Tanam Sendiri. Kalau semalam hanyalah 400 suka sahaja, sekarang mencecah 900 suka!

Alhamdulillah. Syukur saya. Nampaknya ada rakyat Malaysia yang masih ada kesedaran untuk tanam sendiri di rumah. Mereka cuma perlukan satu platform untuk bertanya dan berkongsi idea tentang ini.

Saya nampak itu dan menyediakan untuk mereka berkongsi bersama. Insya-Allah saya akan pergiatkan lagi perkongsian menarik yang saya jumpa di page-page lain. Saya terjemahkan ke dalam bahasa Melayu agar ia mudah difahami ramai oleh rakyat Malaysia sendiri.


Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon