Sabtu, 23 Mac 2013

Berlainan Mazhab Penulisan


Untuk menulis, kita memerlukan seorang guru untuk menjadi mentor kepada kita. Begitu juga saya. Setakat ini saya masih tidak berguru dengan orang. Saya hanya membaca buku-buku teknik penulisan.

Apa yang saya dapati apabila berguru dengan buku ini, kita akan rasa pening dengan pelbagai jenis mazhab penulisan yang ada. Saya ambil contoh buku 'Karya Nan Indah' oleh Faisal Tehrani. Beliau menekankan falsafah sebagai elemen penting dalam penulisan. Kerana itu kebanyakan karyanya penuh dengan unsur-unsur falsafah.

Ada pula penulis lain yang menekankan watak dahulu. Ada pula latar. Dan ada juga dialog.

Oh pening kepala untuk saya fikirkan mana yang sesuai dengan saya.

Buku ini menjadi rujukan awal saya.
Ia mudah dan ringkas untuk difahami.
"Tidak digalakkan untuk kita membaca banyak buku pada satu-satu masa. Baca satu persatu sehingga kita menguasai ilmu itu," pesan seorang sahabat saya.

Sekarang barulah saya faham maksud dia. Ya memang banyak buku penulisan di atas rak buku ini. Sampaikan saya pening nak mulakan mana dahulu.

Akhirnya saya juga keliru.

Kini, saya tetapkan untuk mengambil satu sahaja mazhab penulisan sebelum berpindah ke mazhab lain. Ini bagi membuatkan saya faham apa yang saya baca dan juga membuatkan saya mahir satu-satu teknik sebelum saya berpindah pada teknik yang lain.

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon