Jumaat, 18 Januari 2013

Blog Untuk Ibu Mengandung dan Ibu bapa Penyayang



بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ



Aik? Ada kaitankah? Sebenarnya saya hendak perkenalkan satu blog bagus membincangkan tentang psikologi kanak-kanak dan cara terbaik mendidik mereka mengikut kaedah yang betul.



Blog ini bertajuk ILMA Education and Play - Knowledge that Helps. Ia ditulis dalam bahasa Inggeris. Rasanya ramai ibu bapa rakyat Malaysia berInternet boleh faham.

Yelah. Saya pergi ke Alamanda, ramai orang tempatan 'speaking'.

"Mommy dun like Didi do that. Please..."

"But mom, adik nak see cat.."

Erk. Nampaknya bahasa Inggeris menjadi bahasa ibunda mereka. Teringin saya lihat bagaimana anak mereka membesar nanti. Sepatutnya satu kajian dibuat melihat perkembangan kanak-kanak yang membesar dengan bahasa rojak (>50% BI).

Kita lihat bagaimana perilaku mereka apabila mereka dewasa. Adakah mereka mampu menyumbang kepada masyarakat atau hanya bersifat individualisme?

Baik. Balik kepada topik utama.

Saya ada berkata tentang teknik puji cara nabi. Dengan blog ini, mungkin ia boleh memberi pemahaman yang lebih kepada kita bagaimana hendak mendidik kanak-kanak cara yang betul.

Apa yang penting, kita berfikiran terbuka dalam menerima ilmu dan mempraktikkannya. Saya tak boleh nak berkata lebih-lebih. Al-maklumla bujang lagi. Heh.


Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon