Isnin, 31 Disember 2012

10 Ringkasan Menjelang 2013



بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ



Saya seperti blogger yang lain, ingin mengucapkan selamat tahun baru buat semua. Untuk entri tentang perancangan saya pada tahun 2013, lihat sini


Dapat saya ringkaskan:

  1. Saya mula buat blog pada tahun 2010. Ini atas cadangan teman sebilik saya yang mengatakan boleh kaya dengan blog. Katanya kakak dia dapat RM200/bulan dengan bercerita pasal memasak sahaja. Malangnya sehingga kini Nuffnang beri aku hanya RM5 sahaja. (Apa ke halnya!? = WTH!?)
  2. Membuat entri pertama panjang berjela tentang kehidupan saya. (telah luput ditelan zaman = revert to draft)
  3. Kekal 2 entri sahaja kerana tiada idea dan tidak tahu apa itu blog
  4. Mendapat 2 pengikut (followers) pada awal tahun 2011.
  5. Mula aktif berblog pada awal tahun 2011. Ini kerana terpengaruh dengan rakan yang mula aktif berblog.
  6. Telah menukar alamat dan nama blog beberapa kali
    i) Kerana nak cari identiti
    i
    i) Dikhianati rakan (bocor rahsia saya mengata orang di blog. Erk!?)
    iii) Ingin tukar selera sepenuhnya ke bahasa Melayu tinggi
  7. Mula mengenali istilah jalan-jalan blog (blogwalking) apabila aktif berblog 2011. Berkenalan dengan pelbagai jenis blogger. Ada yang tegar (core), ada yang lembut (soft) dan ada yang sekadar membalas jalan-jalan blog. Nak dijadikan kisah kerana mood saya tak baik ketika itu, saya kritik orang yang jalan-jalan itu di entri saya...  (telah luput ditelan zaman = revert to draft)
  8. Menjadi editor bebas di Wikipedia Bahasa Melayu bermula penghujung 2011. Rupanya Wikipedia tidak seperti apa yang saya sangka. Ia diselia oleh para sukarelawan. Memarahi maklumat tidak lengkap di WBM umpama memarahi diri sendiri yang bodoh tidak menyumbang bersama.
  9. Mendapat idea guna istilah 'travelog' setelah membaca buku 'Travelog Haji'. Kemudian gabungkan ia dengan nama jurusan saya semasa itu. Walah! Terhasillah 'Travelog Hort'. Entri pertama untuk blog Travelog Hort adalah tentang Floria.
  10. Mencapai jumlah pengikut sebanyak 163 (kiraan hari ini)

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon