Isnin, 10 Disember 2012

Beraneka idea muncul hanya kerana domain


Ia agak sukar untuk saya tetapkan nama bagi blog baru saya nanti. Saya rasa lebih elok saya menggunakan nama pendek saya sebagai nama domain blog saya. Ia lebih mudah. Sambil itu saya juga boleh mempromosikan nama dan diri saya.

Ia sama seperti para blogger lain. Atau lebih tepat lagi para blogger yang terkenal. Mereka kebanyakannya menggunakan nama sendiri terutamanya para penulis yang telah berjaya menghasilkan buku mereka di rak-rak buku. Blog mereka tertera jelas nama mereka berbanding nama yang merepek.

Namun, ada juga penulis yang tidak menggunakan nama mereka sebagai domain. Saya lihat ini banyak diguna pakai oleh orang Puteh. Mereka agak kreatif dalam memberi nama blog berserta tema mereka yang beritma. Sungguh menarik jiwa untuk saya baca.

Kebanyakan blogger luar negara saya lihat menggunakan platform Wordpress. Ini berbeza dengan blogger tempatan yang saya lihat lebih banyak menggunakan platform Blogspot.

Berdasarkan kajian saya, blogspot lebih bebas rekaannya tetapi untuk panel penggunaan, Wordpress paling berkuasa. Ini saya tak nafikan apabila Wordpress lebih banyak pilihan berbanding blogspot apabila menulis.

Sekarang ini saya masih berfikir host percuma manakah yang patut saya gunakan. Blogspot atau Wordpress?

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon