Jumaat, 5 Oktober 2012

Makanan sekitar Kolej


Saya telah membuat kajian selama 4 tahun saya hidup di U berkenaan kafe-kafe di U. Terdapat 5 kafe yang berada di dalam kawasan kolej-kolej UPM.

Pertama yang paling terkenal adalah kafe kolej Serumpun. Kedua adalah kafe Putra Foodcourt. Ketiga, kafe MTDC. Keempat kafe KTDI dan akhir sekali kafe KC.

Dua kafe terakhir itu lebih bersifat setempat bermaksud ia lebih khusus kepada pelajar-pelajar kolej itu sendiri.

Manakala 3 yang awal saya sebutkan tadi bersifat umum. Ia mempunyai pelbagai gerai yang boleh menjadi pilihan para pengunjung memilih makanan.

Kafe MTDC hanya dibuka pada waktu pejabat. Ini bermaksud dari hari Isnin hinggalah Jumaat dengan lingkungan masa 8 pagi sehingga 5 petang.

Setiap kafe ada baik dan buruknya.

Kafe serumpun, yang baiknya ia ada pelbagai kedai. Ia menjadikan persaingan para peniaga di situ sengit. Tambahan pula ada mesin ATM CiMB, Maybank dan Bank Rakyat. Ini memudahkan para pelajar mengeluarkan wang berbanding terpaksa keluar dari kawasan kolej untuk cucuk duit.

Untuk Putra Foodcourt pula, bilangan kedai di sini hampir sama sahaja dengan kafe Serumpun. Cuma kelebihannya, kedai di sini lebih besar dan menawarkan pilihan maknaan yang lebih sedikit. Keadaan persekitaran di sini pun lebih terbuka berbanding kafe Serumpun yang seakan-akan penjara.

Kafe Serumpun mengamalkan konsep ambil kupon dan bayar di kaunter. Ini bermakna peniaga tidak melakukan transaksi jual beli di gerai mereka. Lain pula di kafe Putra Foodcourt dengan peniaga melakukan transaksi jual beli di gerai mereka.

Dari segi pilihan air, kafe Serumpun memenangi tempat pertama kerana pilihan yang pelbagai. Kafe Putra Foodcourt hanya menyediakan satu tempat menjual air yang dikuasai oleh warga kulit hitam bermulut manis, a.k.a Bangla.

Ramai pelajar perempuan merungut kata bangla jual air di situ gatal, tetapi tangan tetap menghulurkan duit membeli air bekas tangan mereka. Pelik tetapi itulah kebenaran yang selalu saya dengar. Hebat bangla ni.

Saya memilih untuk meminum air Dr. Sukida (R.O) atau minum sahaja air penyejuk (water cooler). Ia lebih selamat (mungkin?) dan jimat.

Bagi 2 kafe bersifat kolej itu, saya jarang pergi ke sana kerana kekangan masa dan ruang. Sukar untuk saya memberi ulasan berkenaan fasiliti di sana. Apapun, ia bukanlah tempat kegemaran saya untuk berjimba-jimba.


1 mengomel so far

tapi, masih tak best juga kan. sebab tak tahu nak makan apa. akhirnya, lokasi lain menjadi pilihan, tasik, padang, paradise etc... hehehe

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon