Jumaat, 26 April 2013

Ketenangan tahap Moksha

Huh!? Pelik pelik je tajuk yang aku pilih kali ni. Heh.

Saya menyuruti persisiran dinding di tingkat dua Perpustakaan Sultan Abdul Samad (PSAS). Tercari-cari kod PL865 A7Y29. Sudah lama saya ingin baca buku bertajuk "The Glass Slipper and other stories". Sebuah antologi cerpen Jepun diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris.

Saya pergi melihat rak yang ketiga dari hujung barisan rak menghala ke pintu masuk tingkat 2.

Sedang saya memerhatikan kod yang ada pada setiap buku, mata saya terpana melihat yang ada. "Reunion & Other Stories". Bersebelahannya buku "Confucious". Eh? Buku cerpen China kah?

Saya ambil dan membelek buku tersebut. Jangkaan saya tepat. Ia sebuah antologi cerpen penulis China.

Kemudian saya mula melihat sekeliling. Mata saya terbuka luas. Seakan-akan cahaya menyinar apabila mentari mula naik di waktu pagi. Saya telah menjumpai rak rahsia!

Saya terus membelek buku-buku yang ada di sepanjang rak itu. Rupanya PL mewakili kod untuk buku-buku sastera Asia. Kemudian saya lihat pula buku karya Keris Mas - The Jungle of Hope. Oh hati saya melonjak gembira. Nampaknya sangkaan saya mengenai PSAS rupanya salah sama sekali.

Dahulu saya cukup sepi ingin memenuhi jiwa ini dengan sastera. Saya rindu pada buku-buku seperti "The Garden", "The Three Kids", "Coping With Connor", "Poppa's Punch", dan pelbagai lagi buku cerita Inggeris. Saya pernah bertanya pada kaunter PSAS. "Maaf dik. Sini buku akademik banyaklah. Buku seperti itu rasanya susah jumpa," jawap pegawai yang bertugas.

Mungkin sastera saya jumpa ini bukanlah sastera Inggeris (Barat) tetapi dalam bahasa Inggeris sudah memadai. Asalkan dapat memenuhi jiwa saya yang inginkan sastera.

Pasti selepas ini saya akan selalu datang melawat rak PL ini.

Bagaikan saya mencapai ketenagan tahap Moksha pula kala membaca buku ini. Saya pun tak tahu sangat apa maksud Moksha, tetapi yang saya gunakan ia sebagai metafora bahawa saya mencapai ketenangan yang selesa tanpa sebarang gangguan dari wajah buku.

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon