Sabtu, 30 Mac 2013

Manusia berpegang kepada janji

"Aku demam. Teringin nak makan masakan Cina. Kamu tahu tak restoran Cina Muslim sekitar UPM ni?" kata kawan saya apabila saya datang ke bilik menziarahinya.


Saya angguk kepala dan kata, "Jom. Ada dua restoran di jalan ke Sungai Merab."

Kami berdua membonceng motorsikal dengan saya yang membawa. Sampai di sana, kawan saya tempah. Saya hanya duduk menunggu sahaja. Heh. Mestilah dia belanja saya.

Saya memang tiada duit hari ini untuk belanja orang.

"Kalau demam elok makan cabai," kata saya kepadanya sambil melihat sambal kicap yang dihidangkan.

"Kau makan, aku makan," katanya spontan.

Terus saya ambil sudu dan cedok sambal itu. "Ok. Sekarang giliran kau."

"Eh tak dalah. Aku gurau je tadi." Senyum Ahmad.

Saya terus membeliakkan mata tanda marah.

"Kau ni jenis tak menepati janji."

Dia pelik melihat kata-kata saya itu.

Terus saya menceritakan kisah ini...

--

Di dalam sebuah buku motivasi aku baca, pengarang ada mengisahkan bagaimana beliau mengajar anaknya erti janji. Baginya, manusia perlu berpegang kepada janji. Jika tidak dapat tunaikan janji, jangan sekali-kali berjanji.

Pada suatu hari beliau dan anak sulugnya bersiar-siar dengan anjing peliharaan mereka.

"Nak, ayah ada biskut anjing di dalam poket kiri ayah. Apa yang akan buat kamu makan biskut ini?" kata ayah tersebut. Mereka suka bermain permainan 'dare-or-not'.

"Hmmm. Kalau ayah makan, saya makan," jawab anaknya.

Lalu, beliau mengeluarkan 2 keping biskut makanan anjing dan mengunyahnya. Kemudian berkata, "Sekarang giliran kamu." Dua keping biskut makanan anjing dihulurkan kepada anak itu.

"Eh takdalah. Saya bergurau sahaja tadi."

"Nak, kita boleh tunggu di sini sampai tengah malam," kata beliau tegas.

Anaknya tetap berkeras tak mahu. Setelah beberapa lama anak beliau berdolak-dalik, akhirnya dia makan jua.

Pengajaran beliau memang keras, namun anaknya belajar satu dari peristiwa itu - manusia berpegang pada janji.

--

"Aku sahaja nak uji bagaimana kamu berjanji," senyum saya kepada dia.

Ahmad diam mendengar. Saya tak tahulah dia faham atau tak, tapi yang penting saya dapat tahu perangainya di situ. Oleh kerana dia sahabat baik saya, saya jelaskan kenapa saya sanggup buat begitu. 

"Ingat Ahmad, manusia berpegang kepada janjinya. Lain kali jangan buat perkara begini kepada orang lain. Aku mungkin boleh sebab kita kawan, tapi orang lain jangan." Kami bangun dan beredar dari restoran itu.

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon