Khamis, 22 November 2012

Alternatif lain selain daripada Terjemahan Google

Sukar untuk mencari perisian terjemahan yang sempurna. Dan saya pasti tidak akan ada terjemahan sempurna. Lagipun ayat-ayat terjemahan masih memerlukan orang untuk menterjemah kerana ia melibatkan budaya dan emosi mengikut ayat. Tidak boleh hentam sembereno sahaja.

Oleh itu saya terlihat satu perisian yang menyerupai Google Translate tetapi bukan terjemahan seperti Google Translate. Ia fokus kepada terjemahan bahasa Inggeris ke bahasa Melayu. Saya rasa ia dibangunkan oleh rakyat Malaysia juga. Perisian itu digelar CitCat.com.

Walaupun begitu, saya masih kekal dengan gaya terjemahan saya secara manual. Saya akan cari kata yang sesuai dari laman PRPM dan kemudian menyusun ayat terjemahan sesuai mengikut budaya dan gaya bahasa Melayu yang betul.

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon