Selasa, 10 Disember 2013

Kenapa Harus Mengharamkan Buku-buku Syiah dan Islam Liberal

sumber: Facebook dan penulisnya.

Jangan samakan tanggungjawab pemerintah dengan tanggungjawab sarjana.

Dalam siyasah syar'iyyah, "Tindakan pemerintah ke atas rakyatnya adalah tertakluk kepada maslahah".

Apabila pemerintah mengharamkan sesuatu buku seperti buku Syiah, ia bukan bertujuan untuk memandulkan pemikiran rakyat tetapi demi memelihara kemaslahatan ummah yang pelbagai latar itu.

Menurut Ibnu ‘Aqil, "siyasah syar’iyyah itu ialah apa jua perbuatan yang mampu mendekatkan manusia (rakyat) kepada kebaikan dan menjauhkan mereka daripada kebinasaan walaupun (tindakan itu) tidak disyariatkan oleh Rasulullah SAW dan tidak diturunkan oleh wahyu" (Ibn Qayyim al-Jauziyyah, I'lam al-Muwaqqi’in ‘an Rabb al-‘Alamin: 6/26)

Dalam bab pengharaman buku, kata al-Imam Ibnu al-Qayyim, "Bahawa buku-buku sebegini yang berisi dengan pembohongan dan bid'ah, maka hendaklah dimusnahkan dan dihapuskan. Ia lebih utama daripada menghapuskan alat hiburan, alat muzik dan bekas arak. Sesungguhnya bahayanya (buku-buku tersebut) lebih besar daripada bahaya semua ini..." (al-Turuq al-Hukmiyyah fi al-Siyasah al-Syar'iyyah: 714)

Adapun bagi para sarjana Islam, adalah menjadi tanggungjawab mereka untuk berhujah secara ilmiah, berdiskusi, berdebat, mengarang, berceramah dan sebagainya bagi menjelaskan kesesatan sesuatu ideologi secara intelektual dan keilmuan.

Maka barangsiapa yang memutarbelit, menukar tempat atau menafikan tanggungjawab salah satu atau kedua-duanya, maka sungguh dia telah keliru lagi mengelirukan!

--

Ini adalah balasan komen kepada artikel 'so called' ustaz Wan Ji, pemegang pemikiran Islam Liberal.

nota: Untuk makluman, Projek Dialog adalah pemegang kepada agenda Liberal, Pluralisme, dan adik beradik yang mampu menyesatkan lagi mengelirukan!

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon