Ahad, 1 Disember 2013

Nasihat RIngkas

Saya mengenali abang Azrin pada awal tahun ini di Masjid UPM. Abang Azrin ketika itu mengambil kelas pada hari Selasa dan Khamis. Kemudian terasa hendak menukar pada hari Isnin dan Rabu, kelas mengaji sama dengan Ustaz Hafiz.

Abang Azrin ini peramah orangnya. Suka menegur setiap orang yang ada di dalam kelas. Saya gembira berkawan dengannya.

Apabila masuk ke peringkat sarjana ini, saya mula sibuk dengan tugas harian. Apatah lagi cuaca sekarang tidak menentu. Hujan selalu di petang hari.

Saya mengambil keputusan untuk kurang hadir ke kelas mengaji. Lama-kelamaan kehadiran saya hampir tiada setiap bulan. Bukan apa, masa saya banyak dihabiskan di fakulti.

Petang tadi saya terkejut menerima satu mesej Whatsapps daripada abang Azrin.

"Salam. Apa cer tak datang kelas?"

Saya membalas,

"Maaf bang. Sibuk kebelakangan ni. Lagipun hujan petang hari."

"Kami pun sibuk juga. Tapi kami sanggup meluangkan masa datang mengaji."

Dup. Satu anak panah melekat di hati saya. Aduh. Terasa benar pula.

"Insya-Allah saya akan datang." Balas saya.

"Saya bukan apa. Hanya mengingatkan. Nanti kena dush dengan malaikat maut dan kita tak sempat nak khatam al-Quran, macam mana?"

Saya terkesima.

"Terima kasih kerana mengingatkan saya."

"Beres bos."

Walaupun jarang bertemu, abang Azrin tetap mengingati rakan sekelasnya. Saya bersyukur ada kawan sebegini. Walaupun kadang-kadang kami bersembang perkara dunia, namun hal akhirat selalu sahaja dia ingatkan saya.

Alhamdulillah.

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon