Sabtu, 16 Ogos 2014

Kekok dalam Majlis Sosial

Hari ini saya berkesempatan menghadiri dua majlis berkaitan dengan makanan.

Pertamanya berkaitan majlis perkahwinan rakan saya. Yang ini rakan yang saya kenal begitu begitu sahaja. Tapi alangkah terharu saya apabila dia PM Facebook saya dan minta kebenaran untuk jemput ke majlis perkahwinannya melalui Facebook Event Invitation.

Dahulu saya agak ortodoks dalam menerima jemputan sebegini. Tetapi apabila saya sendiri akan membuat majlis seperti ini nanti, saya terfikir ini sungguh menjimatkan! Bayangkan jika kad kahwin 30 sen satu. Kalau nak jemput 500 orang katakan. Mahu mencecah RM1,500 hanya untuk menjemput orang!

Saya mula berfikiran terbuka apabila hal seperti ini kepada saya.

Dan saya teringat hadis nabi yang mengatakan bahawa kita wajib memenuhi jemputan seseorang. Aduh. Saya menyesal kerana mengendahkan hadis nabi itu. Astaghfirullahal'azim.

Baik.

Keduanya pula berkaitan dengan majlis hari raya terbuka anjuran surau di tempat saya tinggal.

Terus, apa yang kekoknya? Saya kekok ketika menghadiri majlis pertama. Ini kerana saya seorang sahaja yang hadir. Saya seorang sahaja makan di meja makan. Serius rasa 'forever alone'.

Ketika untuk meminta diri pun saya tidak tahu bagaimana caranya. Lalu saya pun pergi ke bahagian ramai orang berkerumun. Rupanya rakan saya itu sedang menjalani acara makan beradab. Saya sempat melambai tangan kepadanya.

Yelah orang silih berganti berjumpa dengan pengantin.

Saya hendak mengundur diri tetapi bagaimana ya? Saya pun tak kenal tuan rumah. Yang saya kenal hanya rakan saya itu. Fikir punya fikir, akhirnya saya melangkah senyap tanpa sebarang khabar.

Agak kekok di situ.

Di majlis kedua pun begitu. Selesai makan, saya terus bergerak secara senyap mengundur diri. Walhal saya sendiri tahu majlis ini lah masanya bergaul mesra dengan penduduk sekitar.

Tetapi, itulah. Saya ini masih lagi perlu bimbingan dalam hal-hal begini.

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon