Selasa, 19 Ogos 2014

Generasi X dan Generasi Y



Saya mengendalikan sebuah Facebook group. Terdapat pelbagai ragam ahli di situ. Apatah lagi Facebook group itu mula mencecah sebanyak 20,000 ahli.

Bayangkan! Permulaannya saya hanyalah ingin mengumpulkan ahli daripada page yang saya cipta.

Saya lihat ramai yang ingin berkongsi gambar dan progres tanaman mereka tetapi tidak begitu mendapat perhatian. Saya fikir lebih baik saya buka lagi satu saluran perkongsian iaitu Facebook group.

Maka berduyun-duyunlah orang menyertai Facebook group kami. Saya lantik kawan-kawan saya sebagai admin. Semua kawan saya itu adalah sama jurusan dengan saya semasa saya di UPM dahulu iaitu Bacelor Sains Hortikultur.

Antara yang saya dapati adalah apabila terdapat juga golongan generasi X (40 tahun ke atas) juga menyertai group itu.

Di situ saya lihat ramai suka berkongsi apa yang mereka tanam. Alhamdulillah ia seperti yang saya bayangkan.

Saya juga menghadkan sebarang jualan di situ. Mana-mana yang bersifat jualan langsung akan terus mendapat pengajaran dengan saya 'delete and remove user'. Saya yakin ada Facebook group jualan untuk barangan seperti ini.

Ada juga orang yang menyelinap menjual barang tetapi tidak langsung. Itu saya tak kisah sebab mereka bijak. Haha.

Kebanyakan generasi Y yang masuk tahu akan etika post.

Tetapi ada juga isu ahli yang mencarut kerana tidak puas hati bahawa dia dahulu post gambar yang sama. Saya rasa itu satu yang tak bagus. Nasib baik dia sendiri yang mengundur diri daripada group itu.

Lagipun saya lihat dia tidak berapa aktif komen di grup. Lebih suka post dan tinggalkan begitu sahaja. Jadi itu sudah menunjukkan dia sendiri tidak aktif dalam berkongsi maklumat. Lebih kepada hendak mendapatkan populariti.

Sebagai admin, saya membuka ruang untuk perbincangan. Lagipun, tugas admin hanya memantau agar grup itu kekal sihat persekitarannya.


Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon