Sabtu, 30 Ogos 2014

Teori, pengalaman dan perkembangan ilmu

Saya mempelajari teori dan mendapat pengalaman sebagai seorang ahli hortikultur sepanjang saya bergelar pelajar sarjana muda Sains Hortikultur di UPM. Pembelajaran saya selama 4 tahun saya kecapi dengan perasaan suka dan duka.

Kini apabila saya mula menubuhkan grup FB membincangkan tentang hortikultur untuk orang awam, saya terkesima. Rupanya banyak lagi perkara perlu saya pelajari.

Terutamanya bagaimana menjadikan baja sendiri. Serius saya tak sangka ada banyak lagi ruang untuk saya tambah ilmu ini.

Saya dahulu bersikap skeptikal terhadap penanaman di dalam pasu. Masakan boleh pokok berbuah di dalam pasu yang kecil itu? Lama-kelamaan minda saya terbuka. Di dalam hortikultur, tiada istilah tidak. Apa-apa boleh kerana di dalam isitilah hortikultur mengandungi perkataan seni.

Hortikultur adalah seni dan sains penanaman buah, sayur, bunga dan landskap.

Nah. Bukankah seni itu berkait rapat dengan kreativiti? Aduh. Saya terkesima.

Lama-kelamaan juga saya terbuka menerima konsep baru dalam membuat baja. Kita sebenarnya boleh membuat baja sendiri! Bukan setakat kompos tetapi juga baja cecair. Bayangkan!

Dan apabila saya membuka grup itu, saya lebih mengenali orang awam yang berani. Mereka sanggup mencuba apa jua demi kelestarian ilmu berkebun. Merek tidak takut untuk mencuba. Asalkan menjadi.

Manakala saya pula takut untuk mencuba kerana terlalu banyak ilmu saya serap mengatakan sesuatu hal itu tidak mungkin terjadi. Aduh! Saya telah terperangkap dalam ilmu saya sendiri.

Terus, saya membiarkan sahaja orang awam bereksperimen dengan ilmu yang mereka ada. Jika ada masalah barulah saya mula menegur. Jika tak, apa salahnya saya pun mendapat sesuatu yang baharu?

Oleh itu, lebih baik saya terus belajar. Sesungguhnya saya berasa kerdil apabila mengetahui akan hal ini.

Moga terus saya dapat memanfaatkan ilmu yang saya ada ini demi kemajuan sejagat.

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon