Sabtu, 31 Ogos 2013

Pengorbanan sahabat

Saya teringat kisah semalam.

Tayar hadapan motorsikal saya pancit gara-gara saya terlebih pam. Saya keruan. Azan Zuhur sudah berkumandang tanda khatib akan menyampaikan khutbah Jumaat nanti. Apa perlu saya buat? Satu persatu kereta berlalu pergi. Ingin saya tumpang tetapi saya tak kenal mereka.

Saya membelek telefon. Fansuri adalah orang terakhir saya telefon tadi.

Saya senyum selepas meminta pertolongannya. Alhamdulillah dia ada masa untuk datang mengambil saya dan pergi solat bersama di masjid UPM.

"Jom. Ada apa urusan tak selepas solat nanti?"

Saya hanya menggelengkan kepala tanda tiada.

"Kalau begitu, ikut aku kedai printing dan kemudian kita pergi ke HEP. Ok?"

Hanya senyuman dapat saya balas. "Selepas itu baru kita cek motorsikal kamu."

Deruan motorsikal memecah kesunyian di fakulti ini.

Dalam pukul 4 petang, kami tiba di fakulti semula. Saya memandang motorsikal. Berfikir cara nak memboncengnya. Tadi hujan lebat, sekarang hanya merintik sahaja.

"Tak apa. Kamu bawa perlahan-lahan. Aku ikut dari belakang." Fansuri menderam-deram motorsikalnya tanda memberi sokongan kepadaku.

Eh? Saya rasa lebih baik Fansuri pulang. Lagipun dia mungkin ada hal untuk diselesaikan nanti.

Dia hanya tersenyum meminta saya terus membawa motorsikal ke bengkel berdekatan. Tak la dekat. Sekitar 3 km juga saya membonceng motorsikal ini.

"Baiklah. Nanti kalau pancit lagi bagitau aku," kata Fansuri apabila kami selamat tiba.

Saya hanya senyum. "Jazakallah." Itulah ucapan yang sempat saya ucapkan.

Di dalam hati, sebenarnya saya berasa amat bersyukur ada sahabat seperti ini. Fansuri sebenarnya boleh sahaja terus meninggalkan saya keseorang membonceng motorsikal ke bengkel. Tiada masalahpun buat saya. Lagipun susana gelap dengan hujan gerimis. Habis basah nanti dia hanya kerana menemankan saya.

Tetapi dia berkorban masanya bagi memastikan saya selamat sampai ke destinasi.

Jazakallah. Hanya Allah sahaja mampu membalas kebaikannya itu.

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon