Sabtu, 1 Jun 2013

Menunggu ilham dari langit, baru mula menulis?


Saya suka membaca buku 'How to Write a Lot'. Bukunya nipis sahaja, tetapi padat dengan pengisian berguna. Saya terjumpa buku ini kala membelek-belek buku-buku yang berkaitan di rak buku perpustakaan.

Di sini saya dapat simpulkan bahawa:

Terdapat 4 penghalang abstrak seorang penulis akademik universiti (atau penulis mapan).

1. Tiada masa menulis.
2. Bahan bacaan untuk menulis tak cukup.
3. Laptop tak canggih. Tiada tempat nak menulis.
4. Menunggu inspirasi atau ilham dari langit.

--

Penyelesaian:

1. Ia bukan soal cukup atau tak masa untuk kita menulis tetapi ada atau tak kita letakkan menulis itu dalam jadual seharian kita.
2. Masa untuk membaca dan mencari maklumat juga boleh dimasukkan sebagai masa menulis.
3. Peralatan hanyalah alat untuk menulis. Bak kata Stephen King, "saya boleh menulis memadai dengan ada pen dan kertas sahaja."
4. Orang yang menulis secara konsisten lebih banyak idea penulisannya berbanding orang yang menunggu ilham menulis.


Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon