Khamis, 28 November 2013

Kekasaran Bahasa Inggeris

Tempat saya belajar, memang pelbagai pelajar ada. Bukan setakat pelajar tempatan tetapi juga ada pelajar dari luar negara.

Banyak juga pelajar datang dari Iran, Pakistan, India dan Bangladesh.

Bahasa yang kami gunakan untuk berinteraksi adalah bahasa Inggeris.

Namun, di situ ada perbezaan. Bahasa yang mereka gunakan sangat kasar! Maksud saya tiada perkataan, please, help, can I, may I...

Uish. Penguasaan bahasa mereka di tahap yang rendah! Inilah akibatnya jika tidak menguasai bahasa asing dengan baik.

Apatah lagi mereka langsung tak nak belajar bahasa Melayu. Kata mereka orang Melayu sini pun sama mereka cakap bahasa Inggeris. Jadi bagaimana nak belajar bahasa Melayu?

Ini membuatkan saya terfikir beberapa perkara.

1. Penguasaan bahasa yang baik mampu membawa kepada penggunaan perkataan yang betul

2. Bahasa baik, lambang pemikiran yang baik

3. Bahasa Inggeris juga ada kasarnya!

Haruslah kita memartabatkan bahasa Inggeris dengan bercakap dengan baik.

2 mengomel

entah kenapa bahasa inggeris orang australia paling bagus. kita tolong sikit ja, terus berterima kasih, 'thank you, how sweet..."

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon