Ahad, 26 Oktober 2014

Pengendalian Fitrah Media Sosial

Memahami fitrah sesuatu benda akan memudahkan kerja dalam pengurusan.

Saya mula terfikir hal ini apabila terbaca satu artikel tentang penggunaan sosial media. Secara fitrahnya, sosial media berfungsi untuk menghubungkan seseorang dengan kumpulan sosialnya.

Setiap medium sosial media ada 'natural' nya tersendiri.

Kita ambil contoh medium Facebook group. Sangat-sangat susah nak scroll down info terdahulu. Terutama jika tiga hari tidak buka FB (contohnya di grup Kebun Bandar: Jom Tanam Sendiri)

Begitu juga dengan Whatsapp/Telegram.

Terdapat beberapa trik yang saya gunakan agar pengurusan media sosial ini dapat digunakan sepenuhnya.

Di Facebook group, saya sebolehnya jika ternampak post yang tidak dijawab, saya akan cuba sedaya upaya untuk menjawab. Jika tidak pun, saya akan tag mana-mana nama yang saya tahu mempunyai ilmu dalam pertanyaan itu.



Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon