Jumaat, 2 Januari 2015

Orang Kaya dan Penyakit Jantung

Teringat kisah bersama seorang pensyarah saya. Beliau seorang yang telah dikatakan kaya kerana berjaya menjual baja.

Diceritakan beliau pernah didatangi seorang kawan lama untuk meminta nasihat. Biasalah. Orang kaya memang selalu didatangi orang.

"Dr., saya ada penyakit jantung la. Macam mana ni? Saya risau lah."

Dr. diam sambil mendengar keluhan kawan itu.

Kemudian beliau berkata, "Biasalah. Umur dah lanjut memang lah dapat macam macam penyakit. Apa nak risau?"

Terdiam kawan Dr. itu. Lain diminta, lain dikata.

Kemudian entah macam mana barulah kawan Dr. itu jadi tenang. Dia mula menerima hakikat bahawa penyakit memang akan datang.

===

Pengajarannya, kita redhalah dengan apa-apa ujian pun yang mendatang. Kerana setiap musibah ataupun kebaikan, pasti ada sebabnya Allah berikan kepada kita.

“Manfaatkan lima perkara sebelum lima perkara :

Waktu mudamu sebelum datang waktu tuamu,
Waktu sehatmu sebelum datang waktu sakitmu,
Masa kayamu sebelum datang masa kefakiranmu,
Masa luangmu sebelum datang masa sibukmu,
Hidupmu sebelum datang kematianmu.”

(HR. Al Hakim dalam Al Mustadrok)

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon