Tips: Basuh baju

7 bualan
Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Aku dapat idea baru nak tingkat kan lagi perkongsian ilmu dalam blog ni. Kita kongsi tips! Aha. Aku suka idea ni. Memang lah tak seberapa tips ni tapi boleh la buat orang yang tak tahu.
Waktu kecil-kecil dulu aku ni jenis malas nak basuh baju. Asyik masuk jer bilik air letak jer dalam baldi. Esok tengok dah tersidai di luar. Mak tolong basuhkan. Bila dah besar masuk matrikulasi lain pula jadinya. Aku kena basuh baju sendiri.

Mula-mula aku rajin la nak basuh baju tapi lama-lama jadi malas. Aiseh. Nak buat camner. Terlalu sibuk menikmati kehidupan di matrik. Aha. Tak da la. Aku malas nak jemur dengan baju-baju budak lain. Melekat bau baju diorang dekat baju aku. Aish. Rugi jer aku sental susah alik-alik jadi busuk balik.

Aku ambil jalan mudah jer. Masuk semua baju aku dalam mesin basuh. Habis cerita. Cuma ada sebutan ALAMAK! lepas mesin basuh habis menjalankan tugasnya. Habis baju putih aku berwarna merah. Rupanya ada baju aku yang suka meninggalkan jejaknya tatkala ia dibasuh. Merana aku. Nasib baik la baju tu baju biasa jer. Kalau baju kemeja memang aku bakar jer baju merah tu.
Berminat Baca

Kerja Sambilan Aku Semasa Cuti Semester

3 bualan
Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Pada hari Rabu yang lepas bermulalah kerja aku sebagai sebagai pekerja khidmat sementara (PKS) di Putrajaya. Kerjanya mudah iaitu masukkan data dalam sistem utama sahaja.

tersenyum kesorangan aku menonton ini… :)

Permulaan kerja
Semua bermula apabila kawan aku, Ashikin membuat promosi mengenai kerja kosong ini di dalam dinding facebook nya. Aku sajer la pm inbox dia mana tahu ada kosong lagi. Dan ternyata ada. Maklumat yang diberi hanya aku akan bekerja sebagai data entry dan tempatnya adalah di Persint 3, bangunan di antara bangunan Perbadanan dan Wisma Tani. Dalam 30 orang diperlukan. Jadi ada kosong banyak lagi.

Tapi masalahnya satu jer, aku takut nanti skuter aku buat hal lagi. Risau aku kalau skuter tu mati tengah jalan nanti dalam sedang nak pergi kerja. Fikir punya fikir, aku ada idea. Alang-alang ada kosong tu, aku boleh ajak kawan-kawan aku yang masih berada di KTP. Diorang pun ada motor. Boleh la aku tumpang sekali naik. Aku ajak 2 orang kawan baik aku pergi.

Jadi mulalah kami bertiga pergi bekerja dari UPM ke Putrajaya. Masa yang diambil adalah dalam 20-30 minit. Ikut laluan ke IOI hotel belakang MARDI.

Sewaktu mula masuk kami memang tak tahu nak kena buat apa. Ikut jer staf yang bawa kami naik ke tingkat 2. Punch kad dulu lepas tu naik pula ke tingkat 3, tempat operasi kami berlangsung.

Berminat Baca
Next PostCatatan Terbaru Previous PostCatatan Lama Laman utama

Manusia