Kenali →依之汉

Nama Cina saya 依之汉。Susah sebut? Gelar saya Wong sahaja. Objektif utama blog saya adalah memperbanyakkan lagi penulisan dalam Bahasa Melayu Tinggi (BMT) dan juga arkib simpanan idea untuk dunia penulisan saya. Saya juga ingin mempermudahkan orang mencari maklumat di Google dengan BMT.

author

Pandang atau Tolong?

Berbual


Saya suka bercerita perkara semalam. Merujuk semalam tidak bermakna semalam itu pada sehari yang lepas. Ia mungkin merujuk beberapa hari yang lepas.

Jadi ceritanya semalam (memang semalam), saya dan kawan saya duduk duduk di dalam kereta sebelum berangkat pulang usai solat Jumaat.

Kala itu kami melihat sebuah kereta pacuan 4 roda yang besar gagah tersangkut di kawasan berlumpur. Seorang menolak di bontot kereta manakala seorang lagi memulas enjin. Entah cerita bagaimana mereka parkir di situ jangan tanya saya.

Kami lihat ramai lagi orang di situ. Fikir saya, mungkin akan ada yang akan membantu. Kami tunggu. Terus tunggu. Kemudian saya berbicara, "Itulah rakyat Malaysia. Tahu tengok sahaja. Punyalah banyak kereta aku lihat parkir di sini. Masing-masing buat tak tahu sahaja."

Terus kawan saya keluar dari kereta berjalan menuju ke arah empunya yang sedang sibuk mengelilingi kereta pacuan empat roda itu. Kawan saya pun berkata, "Dah tu, kamu pun tengok juga ka?"

Adeh. Saya terasa.

Saya pun turun membantu. Kudrat kami berdua ini tidak mampu menolak kereta itu. Saya sudah tahu lama. Lihatlah badan kami yang kering ini. Nanti saya ceritakan mengapa.

Sedang kami membantu itu, saya lihat satu per satu kereta lalu. Seperti ada hijab yang menutup mereka menolong 2 insan ini setelah kami berdua datang membantu.

Saya lihat nun di hujung bersebelahan kereta kawan saya itu sebuah kereta dengan penghuni di dalamnya. Saya pelik. Adakah mereka juga seperti saya tadi? Ternanti-nanti diminta pertolongan?Kami abaikan sahaja kerana mungkin mereka sedang bersiap untuk sambung kerja. Terlalu sibuk untuk membantu kami.

Apabila dua cinta bertaut di seuntai tali.

Sedang kami berhempas pulas seperti Allah mendengar rintihan kami. Seorang pak cik berjambang datang membantu. Namun, pertolongan pak cik itu gagal kerana kereta jipnya tiada alat untuk menarik kereta jip insan malang ini.

Ini pun kena dua orang pulas ka? Nampak sangat cekeding kami ini.

40 minit kemudian datang pula dua orang lelaki membantu. Dengan kudrat kami semua, akhirnya berjaya ditolak kereta itu keluar dari kemelut yang melanda. Alhamdulillah.

Kami kembali ke kereta. Kereta yang tadi parkir di hujung rupanya ada manusia. Yang penumpangnya lelaki kuat sasa badannya (fizikalnya). 4 orang gitu.

Masyarakat. Apakah yang mereka fikirkan? Hanya menunggu dan lihat sahaja orang dalam kesusahan? Walhal tahu boleh tolong.

Lain kali saya tahu nak buat apa jika ada masalah kereta. Orang kita kena panggil baru tolong.
Berminat Baca

Dengarnya Bunyi Biawak

Berbual
Dalam hidup ini, terdapat banyak perkara saya kesali. Saya kesali saya tidak jadi pandai semasa kecil. Saya kesali saya tidak berkawan dengan baik. Saya kesali kerana tidak solat sempurna dahulu.

Dan apa yang saya kesali kini adalah berjumpa dan mengetahui sifat sebenar Johari. Saya telah berkawan dengan Johari semenjak saya di tahun kedua di UPM.

Orangnya bagi saya tidaklah kacak. Hanya sedang sedang sahaja. Peramah dan suka berbicara. Saya seronok bersamanya bersembang.

Tetapi bagaikan peristiwa dahulu, langit tak semestinya sentiasa cerah.

Tembelang Johari akhirnya pecah. Perangai sebenarnya meresap masuk ke telinga saya. Puan Za sangat baik dengan saya.

Suatu hari beliau sedikit gementar untuk memberitahu saya sebuah cerita. Saya kata tak mengapa. Cerita sahajalah. Saya berfikiran terbuka.

Dan beliau bercerita tentang apa yang telah Johari buat pada Tadika tempat Johari mengajar. Aduh! Bagaikan ada jarum jarum halus menusuk hati saya. Mana taknya. Saya yang memperkenal Johari kepada Puan Za!

Ia bagaikan saya memperkenalkan seorang perompak kepada Puan Za. Johari mengambil kesempatan atas kebaikan Puan Za. Selalu ponteng kerja atas alasan bekerja di UPM. Mengambil barangan-baranga di Tadika dan mengaku haknya.

Saya selama ini tidak sangka Johari mempunyai sifat-sifat seorang pencuri.

Ya saya pernah mendengar pantun

Siakap senohong gelama ikan duri,
Bercakap bohong lama lama mencuri.

Tak sangka perkara itu berlaku di hadapan mata saya sendiri.

Hendak dijadikan cerita, saya terbaca sebuah kisah oleh Tuan Osman Affan. Kisahnya berkaitan bagaimana Tuan Osman Affan ditikam belakang oleh pekerja yang dipercayainya.

Dan siapa sangka perangai pekerjanya itu sama seperti Johari! Bermulut manis di hadapan bos. Datang kerja selalu sahaja lewat. Tapi rupa-rupanya ada udang di sebalik batu.

Saya terpempan. Terus saya kongsikan kisah itu kepada Puan Za.

Puan Za memberitahu bahawa Johari telah selamat untuk berpindah kerja. Saya lega. Seperti ada beban yang terangkat di atas bahu saya.

Beberapa hari sebelum Johari berhenti, dia mengajak saya bertandang ke rumahnya di Sri Serdang.

Kami biasa membuat aktiviti Pillow Talk. Kali ini tiba giliran Johari membuka pekung di dada. Aduh! Dia mengutuk Puan Za dan tadikanya!

Jelas, jika di hadapan saya dia sudah mengutuk orang lain, masakan tidak dia tidak pernah atau akan mengutuk saya pula? Dasar orang lidah biawak!

Saya terkesan. Akhirnya saya setuju dan mengakui apa yang Puan Za katakan. Saya akhirnya menjarakkan diri saya daripada Johari.

Saya tak mahu terpalit dengan orang sebegini rupa. Di hadapan kita alim alim kucing sahaja.

Saya adalah orang teraniaya terhadap segala cerita dusta yang dia sampaikan. Dan untuk itu terus saya berdoa kepada Allah, "Ya Allah, bersihkan hati kawanku, Jo, daripada kejahatan mulut yang cabul. Jadikanlah dia seorang yang bercakap benar walaupun pahit. Jadikanlah dia orang yang sentiasa bercakap jujur walau dalam apa keadaan pun. Amiin."

Kerana doa orang teraniaya itu makbul. Amiin.
Berminat Baca

Bahasa Tinggi Sebagai Bahasa Persuasif

Berbual
"Aku rasakan, bahasa Indonesia lebih sedap didengari. Lebih basah mengena hati," ujar Nasrul.

Saya senyum sahaja mendengarnya. Asyik betul dia memuji bahasa Indonesia. Rambu-rambu bahasa Indonesia sentiasa menusuk hatinya. Masakan tidak, jika ada filem Indonesia yang 'hit', pastinya jika ada kesempatan dia akan menonton. Tak kira di biskop ataupun di laptop. Hit di sini bermaksud yang berunsur Islamik ya. Bukan sederetan dengan 'Bawang Putih Bawang Merah' yang melarat ceritanya itu!

"Sebenarnya kamu nak tahu kenapa bahasa mereka begitu menusuk sehingga ke kalbu?"

Nasrul terpana seketika. Belum lagi habis bicaranya tentang apa yang dia dengar tentang bahasa Melayu. Bagaimana seorang wakil daripada Dewan Bahasa dan Pustaka intonasi dan sebutannya seperti orang Indonesia.

Saya menunggu reaksi mukanya. Jika berminat, barulah saya meneruskan kata. Taktik memancing yang klise tapi berkesan.

Nasrul mengangguk. Umpan terkena.

"Kerana bahasa tinggi itu bahasa persuasif. Sedap bunyinya. Lain rasanya. Hiburnya tak terkata!"

Saya tahu Nasrul juga seperti belia Melayu yang lain. Tersekat dalam paradigma bahasa perlu membumi kepada khalayak.

Diorang. Kitaorang. Kencing. Kat mana. Dan len len.

Pelik. Bahasa itu seakan hidup dalam kalangan masyarkat bergelar belia. Oleh itu mereka seperti sudah terbiasa itulah bahasa pertuturan jagat ini. Ah penipuan penjajah.

Saya menyambung, "Bahasa Melayu Tinggi, jika betul diamalkan memang lain bunyinya. Nabi (selawatlah ke atasnya) berkata dalam bahasa Arab tinggi. Kerana bahasa yang betul akan menjadikan kita unik. Nilainya sangat tinggi sehinggakan mampu menjadi bahasa retorik kelas yang aneh."

Pastinya Nasrul diam memikirkan sesuatu. Saya faham. Dia hanyalah pengamal kepada bahasa muda mudi tahap pasar. Saya sendiri cuba membumi bahasa Melayu tinggi dalam percakapan. Bukan mudah kawan. Ia ibarat mencari jarum dalam seguni sekam padi!

Dicari-cari dan jika terjumpa, aduh mungkin tercucuk di tangan sendiri.

Jadi, fikirkanlah. Apakah kita mahu menjadi orang yang mampu memujuk dengan kata-kata azimat tinggi. Ataupun hanya mengikuti ombak-ombak di persisiran yang mengaut mutiara pasir pantai, dikit demi dikit.
Berminat Baca

Hutang

2 bualan
Saya mendapat mesej ringkas daripada nombor yang tidak saya simpan. Kata mesej itu dia mahu meminjam duit saya sebanyak RM300.

Saya berfikir siapalah yang tiba-tiba ingin meminjam duit ini. Firasat saya ini adalah nombor Zaki. Hal ini kerana sebelum ini dia telah meminjam duit saya sebanyak RM300 dan telah pun memulangkannya.

Saya pernah berbincang dengan Nasrul tentang hal ini. Nasrul dimahari abangnya kerana sanggup meminjam duit sebanyak itu tanpa menyoal siasat kenapa.

Ah. Saya berfikiran lain. Tiada sebab orang nak meminjam jika tiada keperluan.

Saya bertanya Nasrul tentang nombor tersebut. Ternyata benar firasat saya. Zaki seperti kesempitan lagi.

Saya balas mesej tersebut. Saya ingin berjumpa dengannya dahulu.

Kami berjumpa di Restoran Bismillah. Saya terus mengajaknya makan bersama.

"Usah risau. Aku belanja." Saya perlu katakan hal ini kerana pengalaman saya, jika tak kata 'belanja' nanti kawan yang kekurangan dana ini akan segan untuk memesan makanan.

Kami berbual. Dia terus kepada agenda utama. Saya menarik kepada sisi agenda. Dalam perbualan santai jangan terus kepada isi. Biar bertanya khabar dahulu. Biar masing-masing selesa.

Saya lihat mukanya gelisah sahaja. Risau jika saya tidak mahu beri pinjam. Saya senyum sahaja.

Tup tup. Saya mendapat panggilan daripada klien tuisyen bertanya tentang tuisyen. Aduh! Saya lupa saya ada tuisyen hari ini. Lantas saya pendekkan bualan dengan Zaki.

Hati saya kuat mengatakan biarlah saya tolong Zaki. Ya Nasrul ada mengatakan kita perlu mengajar orang memancing.

Tetapi bukan semua orang boleh memancing. Saya lihat muka Zaki berserabut. Tak baik jika saya serabutkan dengan mengajarnya memancing seperti saya.

Saya niatkan ikhlas untuk membantunya.

Dalam hati telah saya sematkan, jika dia tak mampu bayar sekalipun, saya halalkan. Kerana itu hutang dibolehkan di dalam Islam. Bagi membantu sesama kita. Bagi merapatkan ukhwah sesama kita.
Berminat Baca

Sambut Hari Jadi

Berbual
Saya terkesan akhirnya. Hari lahir saya jatuh pada Hari Malaysia. Namun hanya 2 orang rakan saya yang PM saya untuk ucap selamat hari lahir.

4 orang yang berada sekumpulan dengan saya pula langsung tiada apa-apa ucapan. Tetiba saya rasa terkilan. Entah kenapa. Walhal saya langsung tidak harapkan apa-apa daripada mereka. Jelas, jauh di sudut hati saya memang saya mengharapkan mereka berempatlah yang terawal akan mengucapkan Selamat Hari Lahir. Namun, itu bukanlah yang terjadi.

Saya sebenarnya tidak kisah tentang hari lahir. Keluarga saya sendiri tidak menyambut hari lahir. Ah. Biarlah. Saya malas melayannya.

Ya saya membaca kitab ukhwah. Antara yang patut diucapkan kepada seorang mukmin adalah pada hari gembiranya. Mungkin hari lahir ini bukanlah hari gembira.

Entahlah. Saya tak kisah tentang majlis makan makan. Tetapi...

Betullah. Ada kesan juga jika orang terdekat seperti tidak mengendahkan hari penting kita. Ini membuatkan kita terfikir kembali tentang apa yang telah saya buat kepada orang sekeliling.

Mungkin kerana saya ini terlalu kejam sehinggakan tiada yang mengingati saya. Tiada sayang dalam jiwa. Oh.. haha. Terasa negatif di sini.

Sebenarnya zaman sekarang ramai berharap Facebook membantu mengingatkan mereka tentang hari lahir kawan.

Biarlah. Saya sambut hari lahir dengan makan kek sendirian. Heh.

;)
Berminat Baca

Tarian Tradisional Thailand - Filem Pendek

Berbual


Apabila menonton video ini, saya terpana seketika. Saya terharu. Erti bagaimana sebuah minat dan keghairahan seseorang dalam mengekalkan budaya tradisional mereka.
Berminat Baca

Filem Pendek Aiskrim Nanas Thailand

Berbual


Saya tertarik dengan filem pendek ini. Ia mengisahkan bagaimana seorang ibu yang tidak bersekolah tinggi mampu memberi erti kehidupan kepada anaknya.

Subjek utama cerita ini adalah nanas. Daripada nanas itu terhasillah sebuah cerita tentang kehidupan sebuah keluarga. Serius cerita ini membuatkan saya terharu.
Berminat Baca
Previous PostCatatan Lama Laman utama

Manusia