Kenali →依之汉

Nama Cina saya 依之汉。Susah sebut? Gelar saya Wong sahaja. Objektif utama blog saya adalah memperbanyakkan lagi penulisan dalam Bahasa Melayu Tinggi (BMT) dan juga arkib simpanan idea untuk dunia penulisan saya. Saya juga ingin mempermudahkan orang mencari maklumat di Google dengan BMT.

author

Dijangkiti Demam Denggi

Berbual
Saya tak sangka akhirnya saya juga dijangkiti demam denggi. Ya saya tahu kawasan saya memang zon merah denggi. Tetapi tidaklah selama ini saya dan keluar saya dijangkiti denggi.

Tetapi nak dijadikan cerita, saya demam Khamis lalu. Sebenarnya malam Khamis itu saya sudah berasa seram sejuk badan selepas menghantar isteri saya pergi bekerja.

Saya rasa tidak selesa badan. Apapun saya minum madu kelulut. Mana tahu dapat mengubati demam yang mendatang. Pada hari Khamis itu saya gigihkan diri mengambil isteri saya yang bekerja di Hospital Kajang.

Ketika hendak pulang itu, dia bertanyakan adakah saya ok? Saya kata saya demam sehingga terasa sengal-sengal tulang. Terus dia minta saya diambil darah untuk pemeriksaan.

Petang itu keputusan keluar. Ya saya disahkan dijangkiti denggi kerana platlet darah saya kurang daripada normal.

Menurut isteri saya, demam denggi ini bukan datang dalam masa sehari. Saya telah dijangkiti denggi 2 minggu lepas. Bila saya cek kembali, saya tahu mana saya dapat denggi. Di apartment saya tinggal ini, saya mempunyai hobi baru iaitu bercucuk tanam. Saya meletakkan alas bagi setiap pasu berkebun saya bagi mengelakkan lebihan air siram di dalam pasu meleleh.

Saya lupa untuk membuang air lebihan dalam air tadahan itu. Saya cek barulah saya perasan yang ada jejentik hidup di situ! Terus saya buang air yang ada. Tetapi saya terlambat. Rupanya saya telah digigit AEDES!

Saya ingat lagi ketika waktu Maghrib atau Subuh badan saya mesti terasa gatal akibat gigitan nyamuk. Saya ingatkan giigitan nyamuk biasa. Namun, andaian saya salah. Nah, padahnya saya terkena demam denggi.

Untuk rawatan, denggi tiada ubatnya. Isteri saya menyuruh saya meminum secawan air setiap 1 jam. Ini bagi mencairkan darah yang kian pekat. Akan saya dimasukkan wad jika saya mula muntah.

Buat masa ini saya hanya berehat di rumah.
Berminat Baca

Kesesatan Kuala Lumpur Yang Nyata dengan Waze

Berbual
Tajuk ini mungkin mendatangkan kontroversi kepada yang membaca. Ya, KL memang menyesatkan. Dan hal ini amatlah saya akui sejak saya menjejak kaki ke UPM.

Tetapi tunggu dulu. Apa yang menyesatkan itu? Ah, itu barulah persoalan yang betul. KL telah menyesatkan saya banyak kali ketika saya memandu di sana.

Ah. Malu juga ingin bercerita hal ini. Ketika itu saya baru sahaja pulang dari kampung halaman iaitu dari Ipoh. Halnnya saya ingin terus ke Putrajaya. Maka saya pun mengaktifkan Waze.

Saya berdoa agar telefon pintar ini boleh memberi kerjasama yang baik dengan Waze agar saya dapat mengikut jalan yang betul.

Namun, bukan semua adalah benar. Waze telah menghampakan saya. Saya telah tersesat sehingga ke Petaling Jaya!

Arggh! Geramnya. Bayangkan saya terpaksa membayar tol tol pencekik darah setiap kali tersesat! Apatah lagi papan tanda yang tidak membantu langsung!

Saya tak tahu hendak memilih mana yang betul. Telah saya ikuti petunjuk ke Putrajaya. Ikut dan ikut. Kemudian hilang! Saya melalut entah ke mana.

Apa yang memalukan, kerana terlalu tertekan, saya tersalah masuk simpang tol touch n go. Saya baru perasan apabila pintu tol tiada dibuka untuk mencekik wang saya ini.

Saya panik. Bukankah di atas tulis tunai dan touch n go?

Saya termengkelan. Perlahan-lahan saya mengundur kereta. Dengan muka tak malu.

Perlahan-lahan kereta belakang turut mengundur. Beberapa saat bunyi hon kedengaran. Arhh! Ya saya faham saya salah lorong. Tapi tolonglah faham saya pemandu amatur! (macamlah saya lupa tampal P di belakang kereta!)

Entah dari mana malaikat datang, seorang amoi keluar dari kereta mendekati saya. "You want this? You want this?" katanya berulang-ulang sambil menunjukkan kadnya di tangan kanan.

Saya mengangguk perlahan. Terasa ingin tunduk malu. Tetapi tak mampu!

Setelah dia berjalan kaki dengan melalukan kadnya di mesin imbas, saya pun menghulurkan wang RM2.

"I don't have any change," kata Amoi dengan muka sekupang.

Aiseh. Ambil jelah. Saya senyum. "It's ok. Take the change. You can help me. Thanks a lot!"

Derum! Saya terus menderam kereta myvi kecil ini. Tak sanggup menoleh ke belakang. Biarlah ini menjadi kenangan pahit saya bahawa perlunya seorang pria tall, light, and handsome ini berlalu.

(Dalam hati, saya berkata 'Jahanam kau Waze ataupun Lenovo')

Pendek cerita, saya sampai juga ke Putrajaya.
Berminat Baca

Orang Kaya dan Penyakit Jantung

Berbual
Teringat kisah bersama seorang pensyarah saya. Beliau seorang yang telah dikatakan kaya kerana berjaya menjual baja.

Diceritakan beliau pernah didatangi seorang kawan lama untuk meminta nasihat. Biasalah. Orang kaya memang selalu didatangi orang.

"Dr., saya ada penyakit jantung la. Macam mana ni? Saya risau lah."

Dr. diam sambil mendengar keluhan kawan itu.

Kemudian beliau berkata, "Biasalah. Umur dah lanjut memang lah dapat macam macam penyakit. Apa nak risau?"

Terdiam kawan Dr. itu. Lain diminta, lain dikata.

Kemudian entah macam mana barulah kawan Dr. itu jadi tenang. Dia mula menerima hakikat bahawa penyakit memang akan datang.

===

Pengajarannya, kita redhalah dengan apa-apa ujian pun yang mendatang. Kerana setiap musibah ataupun kebaikan, pasti ada sebabnya Allah berikan kepada kita.

“Manfaatkan lima perkara sebelum lima perkara :

Waktu mudamu sebelum datang waktu tuamu,
Waktu sehatmu sebelum datang waktu sakitmu,
Masa kayamu sebelum datang masa kefakiranmu,
Masa luangmu sebelum datang masa sibukmu,
Hidupmu sebelum datang kematianmu.”

(HR. Al Hakim dalam Al Mustadrok)
Berminat Baca

Ubat Terbaik Di Kala Bencana Hadir

Berbual
Apabila berlaku bencana, bagaimanakah caranya menghiburkan hati yang lara? Kita lihat pada contoh terdekat kita. Palestin.
Palestin hancur dirodok Zionis laknatullah. Bangunan dan kebun banyak hancur.

Kanak-kanak, remaja dan belia mengalami kemurungan emosi. Mereka kosong. Emosi dan jiwa mereka kosong dan terganggu akibat peperangan yang berterusan.

Warga dewasa berfikir bagaimanakah caranya kita mengurang dan menghilangkan kerosakan emosi dan minda mereka ini?

Lalu mereka bina tapak permainan untuk anak-anak muda bersukan. Ya pemuda dan pemudi mereka terhibur tapi jiwa mereka masih kosong.

Akhirnya datanglah satu seruan yang membawa perubahan total kepada tiang bangsa Palestin. Mereka mendidik anak-anak mereka kembali kepada al-Quran. Mereka isi masa masa luang anak-anak mereka dengan al-Quran. Al-Quran dibaca, didendang, dan dihafal.

Kesannya, lihatlah sekarang. Jiwa-jiwa bangsa Palestin kembali bercahaya.

Kembalilah kepada alQuran. Dengar alQuran. Baca alQuran. Hafal alQuran. Dan, tadabbur (hayati) ayat-ayat yang menerangi dunia ini sehinggalah hari kiamat nanti.
Berminat Baca

Memuji Pada Keadaan Yang Betul

Berbual
Saya pernah terkena akan hal berkenaan puji. Saya antara pengendali sebuah grup bertani di facebook. Di situ saya dan rakan-rakan menjaga kualiti grup dengan tidak membenarkan sebarang jualan.

Oleh kerana kami sudah mengatakan objektif grup itu untuk berkongsi tip dan trik berkebun, maka kami rasakan tidak perlu menulis ayat larangan menjual.

Tetapi tidak. Manusia rupanya tidak faham jika tiada ayat larangan.

Seorang Mak Cik, saya gelar MC Lin aktif berjual beli di dalam grup. Kami benarkan kerana perkongsian beliau tentang berkebun. Tetapi keaktifannya menjual melebihi berkongsi tip.

Ayatnya juga ada berunsur kurang enak dibaca. Beberapa ahli membuat laporan kepada kami.

Saya menghantar mesej peribadi mengatakan hal ini. Tahu apa yang saya dapat? Kata-kata makian yang mengatakan kenapa tak letak ayat larangan menjual?

Dan dari situlah saya dapat tahu bahawa niatnya menyertai grup hanyalah untuk berjual beli. Perkongsian tip dan trik bertani hanyalah sampingan. Memang dasar penjual tegar.

Saya cuba memuji dengan mendoakan agar beliau murah rezeki. Namun, beliau mentafsir ayat saya itu sebagai ayat sindirian. Lagilah mengamuk mak cik Lin kita. Aduh. Salah tempat rupanya saya ingin meredakan keadaan.

Saya sudah lihat grup FB yang sudah terkena dengan penjual tegar. Mereka tega menjual sampai hati kering untuk menjaga adab. Dan kami tidak mahu hal ini berlaku kepada grup ini.

Lalu kami akhirnya dengan berat hati meletakkan ayat larangan menjual. Dan sesiapa yang didapati menjual akan terus ditendang keluar dari grup. Tiada maaf bagimu.
Berminat Baca

Bermain lumpur di bola padang

2 bualan
Saya semalam bermain lumpur bersama rakan-rakan. Lumpur ini hanyalah tambahan kepada permainan utama kami iaitu bola sepak.

Saya ini bukanlah pemain bola sepak unggul seperti Syafiq. Saya hanyalah seorang yang ingin mengenali diri ini. Untuk itu saya usahakan diri untuk bermain bola.

Dalam kotak kepala ini 1001 macam pemikiran saya muncul. "Adakah saya boleh bermain bola? Kalau saya dapat bola nanti nak buat apa? Apa orang fikir kalau saya tersalah tendang bola? Apa orang fikir kalau saya kejar bola tak dapat?"

Tangan saya menggeletar. Pemikiran-pemikiran kecil ini menyusup minda saya. Saya jadi takut. Kerana itu saya cuba merenggangkan badan ketika bermain bersama rakan-rakan.

Saya memakai baju berwarna putih. Ketika 20 minit di awal permainan, baju saya masih bersih. Hanya ada sedikit percikan lumpur terkena baju. Ketika itu Fansuri menjerit. Katanya saya ini masih bersih lagi. Tanda saya kurang beraksi.

Saya senyum sahaja. Saya rasa tergugat. Yelah. Dengan pelbagai kekuatan pemain yang ada, siapalah saya?

Saya lihat saya seperti kanak-kanak yang turut serta dalam permainan bola ini. Mereka mengejar bola tetapi tidak dapat menedang langsung.

Oh.Terus hati saya bergetar. Terus saya teringat memori saya bermain bola ketika di tingkatan 2. Saya benci memori itu. Saya benci rasa itu. Saya rasa tegang. Saya tidak dapat beraksi dengan baik.

Akhirnya saya menggagahkan diri untuk terus meluncur merampas bola.

Di sini saya dapat pengajaran. Apa yang berkisar di minda ini hanyalah mainan kisah dahulu. Saya telah menghadkan diri dan keupayaan saya untuk bermain bola hanya kerana kisah dahulu.

Walhal saya tidak patut memenjarakan diri saya ini untuk menikmati permainan bola sepak dengan gembiranya.

Kisah dahulu tidak akan berulang jika saya sendiri tidak melonjak memikirkannya sangat.

Saya terus menghalang dan menggelecet bola yang datang. Ah. Bolos. Satu gol masuk kerana kecuaian saya di hadapan tiang gol.

Ada yang menjerit kecewa memarahi kecuaian saya. Seperti biasa, saya kosong. Entah nak terasa apa, pun saya tak pasti. Saya tak tahu bertindak balas dengan kata-kata itu.

Fansuri cuba mengawal keadaan dengan mengarah saya pergi ke bahagian tengah pula.

Pemikiran saya mula memusat ke arah salah saya. Ah. Perasaan ketika di tingkatan 2 muncul kembali. Baru sahaja saya ingin menyahnya keluar.

Biarlah. Janji saya buat yang terbaik.

Pengajarannya, jangan sesekali terhadkan diri saya untuk perkara yang dahulu.
Berminat Baca

Pengakhir Hujung 2014

1 bualan
Pejam celik pejam celik sudah sampai penghujung 2014. Saya rasa bagaikan semalam saya baru menulis kisah hidup saya di awal Januari tahun ini. Cepat betul masa berlalu.

Terdapat pelbagai kisah yang telah saya lalui sepanjang 2014. Yang paling saya tak boleh lupa adalah apabila kawan baik saya sebenarnya adalah kaki putar belit cerita. Itu yang buat saya geram sampai sekarang. Tetapi bak kata Stephen R. Covey, jangan pusatkan pemikiran kamu kepada musuh kamu atau kamu akan hancur (lebih kurang begitulah). Jadi saya mahu lupakan sahaja peristiwa saya dan dia.

Baik. Kemudian peristiwa paling indah untuk tahun ini adalah saya berkahwin! Alhamdulillah! Aha. Ramai juga terkejut beruk mengetahui saya akan berkahwin ketika saya hantar kad jemputan elektronik. Zaman sekarang tak guna kad. Tapi ada juga kawan saya yang beria nak kad. Hampeh saya bagipun dia tak datang. Ceh. Saja je.

Yang terkejut itu ingat saya ini gay kah? Hahaha. Sampai saya kahwin pun boleh mengerut dahi mendengarnya.

Sedih jugalah. Beberapa kawan baik saya ketika di universiti tidak semua datang. Yang datang pula orang yang saya tak jangka datang. Itulah kehendak Allah. Apapun saya tak kisah sangat. Sekurang-kurangnya mereka tahu saya sudah berkahwin.

Memang mencabar kehidupan selepas berkahwin. Ada turun ada naiknya. Jadi sesiapa yang sudah berkahwin sahaja boleh cerita hal ini. Haha.

Nanti saya buat satu entri khas tentang ini. Setakat itu, ini sahajalah penyampaian saya yang kekok ini akibat sudah lama tidak menulis di blog.
Berminat Baca
Previous PostCatatan Lama Laman utama

Manusia