Kedai Buku KL Sentral

2 bualan
Semalam saya singgah sebentar di KL Sentral sebelum menaiki tren KTM ke Kajang.
.
Semasa di KL Sentral, satu tempat wajib saya singgah adalah di kedai buku Sun Mag. Saya suka membelek buku di sana. Ternyata saya akan membawa pulang satu buku jika singgah di sana.
.
Kisah dulu. Saya selalu pulang ke kampung dengan keretapi ETS. Sekarang. Entah. Sukar nak beri tempoh masa saya tidak menaiki tren itu lagi.
.
Sampai di kedai itu, saya membuntang mata. Terdapat beberapa tanda yang membuatkan hati saya berdegup. Saya menelan air liur. Jangan jangan seperti yang saya selalu fikir.
.
Ada jualan murah buku-buku bahasa Inggeris! Aduh. Saya mengeluh. Mungkin habislah duit yang saya bawa di poket ini.
.
Saya memujuk hati ini. Tak apa. Ini adalah satu pelaburan. Bukan perbelanjaan.
.
Saya pegang beberapa buah buku. Saya lepas beberapa buah buku. Tahan diri ini untuk membawa mereka ke kaunter.
.
Saya lihat jam. Astaghfirullah. Kerana nafsu, saya terlupa waktu maghrib telah masuk.
.
Saya tinggal kedai ini.
.
Usai solat, saya terus ke kaunter tiket KTM.
.
Lupa, bahawa buku yang saya pegang tadi telah saya kembalikan ke tempatnya.
.
Biarlah. Bukan masanya untuk melabur hari ini.
Berminat Baca

Jadi Bijak Cara Warren Buffet

Berbual
Boleh baca ini https://www.farnamstreetblog.com/2013/05/the-buffett-formula-how-to-get-smarter/
Berminat Baca

Psikologi dan Sains Sosial Untuk Orang Bisnes

Berbual
Tonton video 25 minit ini.

+ Mengapa kita perlu faham PSIKOLOGI dan SAINS SOSIAL
+ Bukan semua perkara yang boleh dikira itu penting

Contoh:

Hanya kerana kita boleh ukur CPC, tidak bermakna CPC itu penting.

Hanya kerana kita susah ukur kepuasan pelanggan atau kepercayaan pelanggan kepada kita, tidak bermakna dua perkara itu tidak penting.

Salah satu kesilapan besar kita ialah apabila kita mengutamakan perkara yang mudah dikira tetapi tidak penting, dalam masa sama mengabaikan perkara yang susah diukur tetapi penting.

Rory Sutherland ialah Vice President Ogilvy UK. Salah satu ajensi pengiklanan terkenal. Ogilvy & Mather ialah salah satu ajensi pengiklanan terbesar dunia.

-- Bukhari Ramli


Berminat Baca
Next PostCatatan Terbaru Previous PostCatatan Lama Laman utama

Manusia