Menjawab 101 Soalan Hukum Hudud di Malaysia

Berbual


Video ringkas menerangkan hukum hudud di Malaysia oleh Ustaz Fauzi Asmuni, Naib Presiden ISMA.

Banyak perkara tentang hudud saya belajar dalam video ini. Sangat sesuai ditonton oleh semua rakyat Malaysia tak kira apa agama dan bangsa termasuk Melayu, Cina dan India.

Bukan mudah untuk mendapat penerangan yang ringkas dan senang difahami ini.

Jadi, ambillah masa untuk memahami bagaimana hukum hudud dan perlaksanaan yang boleh di Malaysia.
Berminat Baca

Kemurungan Pasca-Demam Denggi

Berbual
Selepas pulih daripada demam denggi, saya mengalami masalah lain pula.

Hati saya berasa gundah gulana. Entah mengapa saya rasa tidak sedap hati sahaja. Saya rasa bimbang dengan kehidupan saya. Apa akan terjadi nanti? Aku tidak bekerja. Aku sudah berkahwin. Bagaimana aku mahu tanggung anak bini?

Aduh! Entah sebelum ini saya optimistik sahaja dalam hal sebegini. Saya yakin Allah akan mencukupkan rezeki saya sekeluarga. Tetapi entah mengapa saya rasa tidak berdaya.

Saya fikir mungkin kerana terlalu terperap lama di dalam rumah akibat demam itu saya jadi begini. Saya perlu berjumpa orang!

Saya ambil kesempatan untuk pergi ke fakulti berjumpa dengan sesiapapun yang ada.

Saya bernasib baik kerana Kak Ina ada. Saya menceritakan hal ini kepadanya. Dia mendengar dengan kusyuk. Saya suka bersembang dengan Kak Ina. Kak Ina ibarat seorang kakak yang mampu memberi nasihat yang berguna kepada saya.

"Wong, itu baru sikit sahaja dugaan yang Allah berikan. Bersabarlah," berkata Kak Ina kepada saya.

Kemudian Kak Ina menceritakan memang itu adalah fasa selepas sakit. Biasalah.

Saya mula berfikir. Mungkin betul. Sebab saya rasa murung tak bertempat mungkin kerana saya tiada siapa yang menziarahi. Barulah saya mengerti hadis nabi yang menekankan tentang menziarahi orang sakit besar pahalanya.

Apabila seseorang itu sakit, dia mengharapkan pemulihan diri. Ya itu sebagai salah satu penghapus dosa atau kafarah dosa baginya. Sakit itu juga sebagai rahmat kepada orang sekelilingnya untuk mendapat pahala menziarahi.

Ketika saya itu, saya berasa amat gembira apabila mengetahui bahawa emak abah dari jauh sanggup datang menziarahi anaknya ini. Walaupun sehari sahaja, bagi saya itu sudah memadai melegakan sakit saya itu.

Sepanjang saya sakit, hanya seorang sahaja kawan yang menziarahi. Itu pun hanya datang menghantar barang. Apapun, saya tetap ingat jasa Fakrul menghantar jus betik dan memberi buah tangan Milo kepada saya. Terima kasih Fakrul.
Berminat Baca

Penipu Lori Sewa Bandar Baru Bangi dan Putrajaya

4 bualan
Baik. Tajuk ini agak sensitif untuk saya katakan. Peristiwa ini tidak berlaku pada diri saya tetapi pada rakan yang menceritakan.

Al-kisahnya dia hendak berpindah dari rumah di lorong lain ke lorong yang lain. Jaraknya tidak lebih 10 km. Walaupun begitu masih memerlukan lori untuk membantu mengangkut barang-barang rumahnya.

Dia meminta pertolongan jika ada kawan-kawan mempunyai nombor hp lori sewa. Biasanya ada sahaja ditampal di tiang-tiang dan papan di sekeliling perumahan. Entah kenapa kali ini hanya ada nombor tukang paip sahaja.

Apabila dia dapat, dia menelefon Saat Enterprise. Pada awalnya berjanji sebanyak RM250 untuk lori 3 tan di telefon. Apabila sampai si empunya lori terus tolong angkat semua barang.

Apabila dibawa ke destinasi yang dituju, dan diminta bayaran, RM650!

Terkejut kawan saya! Bukankah sudah berjanji RM250? Pelbagai alasan digunakan. Kawan saya bertengkar dengannya atas alasan yang merepek. Memang pada awal lagi sudah diminta ada orang tolong angkat. Sudah dikatakan mahu 3 tan kerana barang banyak.

Kawan saya meminta untuk berjumpa bos lori. Rupanya sama sahaja. Diminta dengan harga yang sama!

Kawan saya berang. Saya mendengar pun berang. Akhir cerita kawan saya membayar dengan harga yang kurang.

Kawan yang lain juga menceritakan hal yang sama tentang sindiket penipuan lori sewa. Pada awalnya dia menelefon untuk meminta lori sewa 1 tan. Kata empunya tiada. Hanya ada 3 tan buat masa ini. Tetapi tak mengapa. Harga angkut hanya untuk 1 tan.

Apabila barang sudah diangkut dan dihantar, si pemandu lori meminta harga bayaran untuk lori 3tan!

Perubahan janji harga! Nampaknya ini menjadi pengajaran kepada saya.

Modus Operandi

Sebagai seorang pengguna, taktik penipuan lori sewa ini perlu kita ketahui. Mereka bermula dengan menetapkan harga di telefon. Apabila datang, terus mengangkat barang yang diminta tanpa untuk merunding harga. Oleh itu senang nanti mereka untuk berurusan kerana barang sudah diangkut.

Sebagai pengguna, kita patut menyekat penipuan ini.

Langkahnya dengan awal-awal lagi sebelum barang diangkat kita mengingatkan harga yang telah dijanjikan. Jika tidak, urusan tidak akan berjalan. Ingatkan kepada empunya lori. Bukannya pekerja.

Kemudian jika masih berlaku penipuan, kita hanya hulurkan berdasarkan harga yang dijanjikan. Itu adalah apa yang termaktub pada harga perjanjian.

Si peniaga patut tahu hal ini.

Moga perkongsian saya ini membawa manfaat kepada semua. Jika anda ada pengalaman, jom komen dan kongsikan bersama yang lain.

P/S: Kalau hendak servis terbaik lori sewa, boleh cek di TheLorry.com
Berminat Baca
Next PostCatatan Terbaru Previous PostCatatan Lama Laman utama

Manusia