Isnin, 20 April 2015

Bergurau di Alam Maya Tidak Sama Bergurau di Alam Nyata

Ini satu kenyataan. Saya masih ingat perasaan saya bergurau dengan Dik Wan berkenaan hal ini. Zaman itu zaman Yahoo Messanger. Saya bergurau sesuatu dengan Dik Wan. Selalu juga kami bergurau begitu.

Akhirnya Dik Wan beristighfar dan mohon tak bergurau begitu. Saya tersentak. Ya saya menjadi lain apabila menggunakan alam maya sebagai wadah gurauan.

Sedikit demi sedikit saya tarik sikap itu. Saya tidak lampirkan juga pada media sosial. Apatah lagi di dalam Facebook. Mungkin kelihatan hipokrit tetapi itulah realiti.

Gurauan di media sosial boleh disalah tafsir. Jika kenalan terdekat tidak apa. Mereka tahu siapa saya. Dan saya tahu siapa mereka.

Tetapi di alam maya gurauannya boleh dibaca kering. Tidak basah seperti air liur di mulut ketika suara bergema sehingga ke telinga pendengar.

Itulah sebab saya jarang bercanda. Takut takut disalah anggap.

Biarlah saya menjadi orang serius. Serius dalam rupa, tetapi dalam hati ada taman. (Cehwah).

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon