Kedai Buku KL Sentral

2 bualan
Semalam saya singgah sebentar di KL Sentral sebelum menaiki tren KTM ke Kajang.
.
Semasa di KL Sentral, satu tempat wajib saya singgah adalah di kedai buku Sun Mag. Saya suka membelek buku di sana. Ternyata saya akan membawa pulang satu buku jika singgah di sana.
.
Kisah dulu. Saya selalu pulang ke kampung dengan keretapi ETS. Sekarang. Entah. Sukar nak beri tempoh masa saya tidak menaiki tren itu lagi.
.
Sampai di kedai itu, saya membuntang mata. Terdapat beberapa tanda yang membuatkan hati saya berdegup. Saya menelan air liur. Jangan jangan seperti yang saya selalu fikir.
.
Ada jualan murah buku-buku bahasa Inggeris! Aduh. Saya mengeluh. Mungkin habislah duit yang saya bawa di poket ini.
.
Saya memujuk hati ini. Tak apa. Ini adalah satu pelaburan. Bukan perbelanjaan.
.
Saya pegang beberapa buah buku. Saya lepas beberapa buah buku. Tahan diri ini untuk membawa mereka ke kaunter.
.
Saya lihat jam. Astaghfirullah. Kerana nafsu, saya terlupa waktu maghrib telah masuk.
.
Saya tinggal kedai ini.
.
Usai solat, saya terus ke kaunter tiket KTM.
.
Lupa, bahawa buku yang saya pegang tadi telah saya kembalikan ke tempatnya.
.
Biarlah. Bukan masanya untuk melabur hari ini.
Berminat Baca

Jadi Bijak Cara Warren Buffet

Berbual
Boleh baca ini https://www.farnamstreetblog.com/2013/05/the-buffett-formula-how-to-get-smarter/
Berminat Baca

Psikologi dan Sains Sosial Untuk Orang Bisnes

Berbual
Tonton video 25 minit ini.

+ Mengapa kita perlu faham PSIKOLOGI dan SAINS SOSIAL
+ Bukan semua perkara yang boleh dikira itu penting

Contoh:

Hanya kerana kita boleh ukur CPC, tidak bermakna CPC itu penting.

Hanya kerana kita susah ukur kepuasan pelanggan atau kepercayaan pelanggan kepada kita, tidak bermakna dua perkara itu tidak penting.

Salah satu kesilapan besar kita ialah apabila kita mengutamakan perkara yang mudah dikira tetapi tidak penting, dalam masa sama mengabaikan perkara yang susah diukur tetapi penting.

Rory Sutherland ialah Vice President Ogilvy UK. Salah satu ajensi pengiklanan terkenal. Ogilvy & Mather ialah salah satu ajensi pengiklanan terbesar dunia.

-- Bukhari Ramli


Berminat Baca

Kebun Bandar di Thailand

Berbual
Jom belajar bagaimana pekebun bandar di Thailand menjayakannya.


Stay Tune ! First Reality Documentary in Thailand promoting urban farm at home and community created by Phayai Creation, supported by East-West Seed (Thailand) Coming Up !
Posted by ความสุขปลูกได้ on Wednesday, June 17, 2015
Berminat Baca

Sistem Siraman Auto denga Pasu Olla

Berbual
Berminat Baca

Cantuman Pokok Plum dan Aprikot

Berbual
Berminat Baca

Spammer ARE YOU SEEKING FOR A WEALTHY SUGAR MUMMY

Berbual
ARE YOU SEEKING FOR A WEALTHY SUGAR MUMMY/DADDY/LESBIANS/GAY/IN ASIAN, ANYONE INTERESTED SHOULD CONTACT SUGAR MUMMY HOOKUP AGENCY IN MALAYSIA ANY one interested should call or text +60163453251 the only true legitimate agency for people who are seeking for rich and wealthy sugar mummy/daddy/lesbian/gay in Malaysia,u can also have the opportunity to attend our sugar mummies parties and the executive ladies and men parties by contacting sugar mummy dating hookup agency in Malaysia, start calling now for hook up with one of our rich sugar mummy and sugar daddy from all walks of life, we cover all state in Malaysia.start calling for now to get connected withing 24 hours and make more money.note;applicant must be 18 years and above and possess a good personality .a night with your mummy is Rm 3,600 when you are able to satisfy your mummy emotionally . whats_app +60163453251 for urgent connection!!! whatsapp+60163453251 !!!





Memang bangang la Sugar Daddy ini. Buat aku bengang gila!!!

Bayangkan setiap post dalam grup dia komen. Bayangkan kerja admin perlu delete satu satu!

Aku doakan si spammers ini dapat balasan setimpal oleh Allah SWT.
Berminat Baca

Selamat Hari Raya Aidilfitri!

Berbual
Sudah lama saya tidak menulis di blog ini. Al-maklumlah sudah terlalu lama meninggalkan dunia blog anon ini. Terpaksa saya memerah otak apalah hendak ditulis di blog ini.

Walhal dahulu aktif saya menulis. Kini saya sibuk dengan pelbagai hal-hal dunia. Maafkan saya ya pembaca sekalian.

Kali ini saya hanya ingin mengucapkan selamat menyambut Hari Raya Aidilfitri.

Banyak kenangan telah saya nukilkan di blog ini berkenaan hari raya saya. 

Saya mula aktif menulis di blog utama saya.

Blog ini hanyalah arkib minda luahan rasa saya yang biasa sahaja. Agar saya dapat kenali diri ini dan ke mana penulisan saya akan bawa.

Terasa ingin sahaja menutup blog ini. Tetapi amatlah rugi apabila manfaatnya tidak dapat dinikmati oleh orang lain pula.

Oleh itu saya biarkan sahaja agar terus menjadi manfaat kepada yang lain.
Berminat Baca

Perlukah Nasihat Dia?

Berbual
Saya tertanya soalan ini. Perlukan saya nasihat dia? Dia yang dimaksudkan ini adalah kawan saya. Umurnya muda lagi. Bak kata orang masih setahun jagung lagi. Pemikirannya juga masih di tahap jagung. Tak ke mana dan tak ke matangan lagi.

Biasalah. Perangainya masih seperti budak-budak. Falsafah hidupnya mudah sahaja - aku tak sentap kau, kau jangan sentap aku.

Jadi dia memegang konsep tidak melukakan hati bukan Islam. Alasannya mudah sahaja, keluarganya juga ada bukan Islam. Jadi dia memilih untuk mencairkan prinsip-prinsip Islam yang dia faham secara sendiri.

Saya kurang setuju dengan pemikirannya itu. Jadi saya cuba memberinya kefahaman bahawa Islam itu fikirnya bukan di kepala otak kita. Fikirnya bermula dengan wahyu daripada Allah SWT iaitu al-Quran. Kemudian dengan sunnah. Barulah diikuti dengan ijtihad.

Ini tidak. Dia masih berkeras. Atas alasan dia melihat persepsi komen orang di Facebook.

Ah. Dia hanya boneka kepada emosinya itu. Akal pemikiran itu bukanlah pemikiran kritis. Katanya pemikiran kritis perlu dibahaskan. Masalahnya apa yang dia bahaskan itu langsung isinya tiada. Jadi, saya dengan sendiri boleh mematahkan hujahnya tanpa sebarang masalah.

Mudah sahaja pemikirannya. Fahaman Islam ini boleh ditafsir dengan akal. Lalu, saya terfikir tentang satu gerakan Islam yang juga mencairkan jati dirinya dengan cara itu. Walhal mereka sendiri faham bahawa untuk mentafsir sesuatu ayat al-Quran itu rujukan kitab banyak. Sangat banyak.

Namun, rujukan akal didahulukan. Jelas kemudian masyarakat menjadi keliru.

Udin kata kita cuba nasihat lagi. Dia dan memorinya bersama kami sangat banyak. Saya hanya mampu berkata hidayah ini milik Allah.

Saya jenis malas melayan. Ya ada juga sumpah seranah saya keluarkan secara diam-diam terhadapnya. Atas sebab saya sayang dia sebagai seorang abang.

Namun, sayangnya itu ada juga bertahap. Jika masih nak menggedik dengan tarikan nafsu dunia, kami tiada masa untuk melayan. Ummat memerlukan rijal-rijal yang mampu membawa mereka keluar dari kepungan api yang ada.

Justeru itu saya masih berfikir apakah ingin menasihatinya nanti. Ketika kami berjumpa nanti.

Entalah.
Berminat Baca

Harapan Umat, Obor Semangat - Ustaz Fauzi Asmuni

Berbual
Berminat Baca

Hanya Nerd Sejati Tahu Perasan Ini

Berbual
Ya itulah pengakuan saya pada pagi Ahad semalam. Awalnya saya menyertai riadah anjuran ISMA DHL.

Di situ saya lihat ramai bermain bola tampar. Saya pula tidak pernah bermain bola tampar. Apatah lagi tahu peraturannya. Lalu sebolehnya saya ingin mengelak bermain permainan yang saya tidak arif. Jika tidak, pastinya saya akan mendapat malu.

Saya mulakan dengan memanaskan badan. Kemudian berjogging sekitar gelanggang bola tampar. Ada mereka mengajak saya masuk gelanggang. Saya tolak dengan lembut dengan menunjukkan bahawa saya sedang memanas badan.

Sambil menunggu set permainan habis, ada beberapa orang lain main dengan futsal. Jadi mereka selepas itu membentuk sukan sampingan iaitu bermain bola futsal.

Saya sertai. Bukan apa, futsal itu telah saya main. Lagipun saya lihat para pemainnya bukanlah jenis bersukan. Lihatlah lengan mereka. Paha mereka. Badan mereka. Sama sahaja seperti saya. Heh.

Kala bermain futsal itulah saya nampak bagaimana beberapa pemain lawan cuba cuba mengejar bola. Saya tergelak sendirian. Rupanya itulah rupa saya apabila bermain futsal bersama pemain handalan. Teruk! Acah acah dengan bola. Serius saya tersenyum sendirian.

Acara futsal berlangsung sekejap sahaja kerana apabila bertukar set bola tampar, hampir separuh berpindah melihat permainan di sana.

Saya pun turut berpindah menjadi penonton dan penyokong.

Tapi apakan daya, di saat akhir set itu saya dinampak oleh kawan. "Wong, jom lah main."

Saya ingin sahaja menolak terus. Tetapi hati kecil mengatakan apa salahnya. Tengok macam senang sahaja mereka main.

Nah, saya menjadi orang pertama serve bola. Aduh! Saya termengkelan. Peristiwa azan mungkin berulang.

Saya angkat dan lambung bola. Saya hanya mampu tersenyum kambing apabila bola tersasar jauh keluar. Tak lepas jaring pun!

Ada masa dua tiga kali bola menjurus datang ke arah saya. Saya menolak dengan jari. Lagak nak tunjuk saya main. "Wong, main tu dengan penumbuk. Jangan dengan jari. Nanti patah!"

Sudah. Rupa saya mula berubah. Memang jelas saya kelihatan bodoh di situ. Bermain dengan permainan yang saya sendiri tak pernah main. Saya tak tahu!

Perasaan ketika itu membuak-buak meminta agar saya tarik diri. Memalukan!

Namun, saya bertekad. Siapa suruh minta aku masuk? Nah rasakan. Hahah.

Pengakhirannya memang kumpulan kami kalah.

Peliknya tiada siapa pun berkata-kata apa kepada saya. Mereka hanya bersembang dengan orang yang berjaya. Saya seperti biasa duduk bersama geng nerd.

Saya senyum sendirian. Inilah perasaan seperti budak yang bermain futsal tadi.
Berminat Baca

Kisah-kisah Pembaca Novel Lasykar Pelangi

Berbual
Berminat Baca

Bergurau di Alam Maya Tidak Sama Bergurau di Alam Nyata

Berbual
Ini satu kenyataan. Saya masih ingat perasaan saya bergurau dengan Dik Wan berkenaan hal ini. Zaman itu zaman Yahoo Messanger. Saya bergurau sesuatu dengan Dik Wan. Selalu juga kami bergurau begitu.

Akhirnya Dik Wan beristighfar dan mohon tak bergurau begitu. Saya tersentak. Ya saya menjadi lain apabila menggunakan alam maya sebagai wadah gurauan.

Sedikit demi sedikit saya tarik sikap itu. Saya tidak lampirkan juga pada media sosial. Apatah lagi di dalam Facebook. Mungkin kelihatan hipokrit tetapi itulah realiti.

Gurauan di media sosial boleh disalah tafsir. Jika kenalan terdekat tidak apa. Mereka tahu siapa saya. Dan saya tahu siapa mereka.

Tetapi di alam maya gurauannya boleh dibaca kering. Tidak basah seperti air liur di mulut ketika suara bergema sehingga ke telinga pendengar.

Itulah sebab saya jarang bercanda. Takut takut disalah anggap.

Biarlah saya menjadi orang serius. Serius dalam rupa, tetapi dalam hati ada taman. (Cehwah).
Berminat Baca

Padam Api dengan Suara

Berbual
Berminat Baca

Harga Sebuah Buku Persahabatan

Berbual
Orang berkesan

Fakrul, seorang kawan yang saya kenal apabila telah satu semester saya berada di UPM.

Saya mengaguminya kerana dia seorang yang suka berdiskusi. Seronok bersembang ilmu dengannya. Ada sahaja ilmu baharu saya dapat. Terutama tentang kepentingan mikrob pada hidupan kita.

Teringat lagi saya istilah Corumn Sensing. Istilah yang digunakan apabila bakteria berada dalam jumlah yang tertentu akan menghasilkan satu kesan yang hebat. Tak kira kesan itu baik atau pun buruk.

Terus dia kaitkan dengan Syiah. Geng Syiah ini apabila sikit jumlahnya, mereka jadi baik kepada musuh mereka iaitu geng Sunni. Namun, apabila mencapai jumlah yang banyak dan memegang kuasa, geng Sunni dijadikan sebagai anjing!

Aku tahu Fakrul tidak berminat bercerita tentang mazhab.

"Buat apa tahu apa yang Syiah buat? Biarlah mereka dengan cara mereka. Janji kita tak kacau mereka."

Aku menongkah. Bukankah dengan kita mengenali siapa musuh kita barulah kita dapat mengelak daripada terjebak bersama mereka? Fakrul diam. Saya tahu diam dia itu diam tidak setuju.

Saya teruskan dengan perbualan lain.

Fakrul ini orangnya memang suka berbincang ilmu. Cuma ada satu sifatnya yang kurang aku gemar hingga kini. Dia suka berkawan dengan burung hantu.

Telah lama aku nasihat jangan jadi seperti burung hantu. Tidur awal!

"Old habit dies hard,' jawabnya. Ringkas.

Mudahkan alasan diberinya?

Saya rasa kasihan. Hari lahirnya jatuh pada bulan sama dengan saya. Cuma saya boleh dianggap abang jika dikira melalui kiraan awal tarikh siapa lahir dahulu dalam bulan tersebut.

Saya masih lagi terasa dengan pemberian hadiah kepada kawan baik. Pernah baca kisah hadiah? Lalu saya trauma. Saya tak mahu buah pisang berbuah dua kali. (Eh? Rasanya salah peribahasa ini).

Tetapi saya lihat saya perlu lakukan sesuatu. Sekurangnya saya telah memberitahu Fakrul bahawa dia perlu berubah.

Selalunya masa hari lahir saya tiada siapa yang ingat. Tiada siapa peduli. Jadi apa salahnya saya sendiri peduli dengan hari jadi saya?

Saya membeli dua buah buku '7 Habits of Effective People'.

Saya yakin apabila kita melakukan sesuatu tabiat itu setiap hari, pastinya ia akan memberi kesan kepada kita secara separa sedar. Saya ingin tahu apakah tabiat orang berkesan sehingga mereka mampu menjana kejayaan demi kejayaan dalam kehidupan mereka.

Saya tak mahu membaca seorang diri. Biar saya membaca dengan sahabat. Dan sahabat itu saya pilih Fakrul.

"Eh, betul ke ni? Mahal buku ini. Tak apa nanti aku bayar."

Saya menggeleng. Tidak perlu bayar Fakrul. Cuma berjanji kita akan bedah buku ini bersama-sama.

Janjinya setiap hari Isnin, 10 pagi, kami akan bertemu di dalam bilik siswazah ini dan membincangkan bab demi bab dalam buku tersebut.

Apa ramalan anda? Berjaya atau tidak?

Ingat lagi sifat nokturnal Fakrul? Suka berjaga malam dan bangun lewat pagi?

Kesannya, projek bedah buku ini tidak menjadi. Saya keseorangan membaca buku. Balik kepada asal. Saya  tekalkan hati bahawa biarlah. Sekurangnya saya sudah berusaha.

Tetapi saya tetap dengan perangai saya. Pasti saya akan kritik pedas sikap Fakrul ini. Harapan saya satu sahaja, dia perlu sedar bahawa nokturnal ini hanya untuk orang yang solat tahajud!

Beberapa minggu kemudian saya masih membebel tentang bedah buku itu. Fakrul mungkin sudah fed-up dengan leteran saya itu dia berjanji akan turut serta pada Isnin hadapannya.

Saya gembira. Sekurangnya leteran saya memberi saya seorang sahabat untuk membedah buku.

Malam itu selepas solat isyak, saya santai membaca buku. Saya mendapat mesej WhatsApp daripada Fakrul.

"Maaf Wong. Aku harap hang tak marah dengan aku. Aku ada sesuatu nak bagitau."

Liga otak saya berfikir. Apa kes? Dia sudah jatuh cinta?

Saya membalas biasa.

"Sebenarnya buku yang hang beri hadiah itu aku terhilangkan semasa aku pergi field trip ke Kedah. Masa itu aku nak pergi solat Jumaat. Aku letak dekat dengan rak kasut. Lepas solat Jumaat aku pergi ke situ, buku tu dah takda."

Membaca mesej itu terus membuatkan hati saya luluh. Luluh atas kepercayaan saya. Luluh atas kebodohan saya. Luluh atas persahabatan kami.

Serius saya tak boleh menerima alasan itu. Habis itu? Kalau sudah hilangkan, tiada pula rasa ingin menggantikannya?

Saya tak balas mesej itu. Saya diam. Saya bermuram durja. Terus liga saya mengingati kembali kisah bersama Fansuri.

Aduh! Saya terkena kembali. Kali ini tetap melibatkan barangan kesayangan saya - buku.

Fakrul seperti endah tak endah sahaja dengan buku itu. Apa pula kalau saya katakan yang dia tinggalkan di rak kasut itu laptopnya? Apabila dia pulang dan telah tiada. Apa perasaannya?

Saya tunduk melihat lantai. Warna putih sahaja yang ada. Ya seperti itu juga hati saya.

Kosong dan putih. Betullah kata orang. Benda yang percuma ini sukar untuk orang hargainya.

Peristiwa ini berlaku pada tahun 2014.

"Nanti apabila aku dapat gaji aku gantikan buku itu."

Entah Fakrul ingat atau tidak janjinya untuk membeli buku yang baharu.

Biarlah. Manusia mudah lupa dengan janji yang dia sendiri tak ingin kotakan. Dengan janji yang dia sendiri anggap percuma.

Mungkin kerana peristiwa itu, saya langsung trauma untuk memberi hadiah buku kepada kawan.

Dan mungkin pada kisah yang lain saya kisahkan juga peristiwa berkaitan buku. Hampir sama.

Mungkin, buku itu hanya untuk saya...


Berminat Baca

Bagaimana Orang Jepun Menjana Idea dengan Game

Berbual



Saya tertarik bagaimana orang Jepun ini mampu menjana idea baru dengan hanya bermain permainan komputer. Menakjubkan!
Berminat Baca

Projek Pertanian Keliling Selangor

Berbual
Sudah lama saya tidak menulis di blog. Alasan utama adalah tiada masa untuk menulis. Ah. Itu semua alasan sahaja. Alhamdulillah saya mula kembali menulis.

Saya baru baru ini menerima beberapa projek pertanian. Berkaitan dengan fertigasi cili. Entahlah. Saya rasa saya tidak berapa tahu tentang fertigasi. Saya rasa seperti kosong.

Oleh itu saya ingin menuntut pada orang yang betul. Saya ini sifatnya mudah percaya kepada orang. Tadi ada sahabat saya tegur. "Kau jangan percaya sangat orang. Cuba cari sebut harga lain dahulu. Tauke yang kamu dapat itu harganya sangat mahal."

Saya terkesima. Saya mula berfikir. Ah. Rupanya saya ini mudah dan nak cepat sahaja kerja siap. Lihat. Kali ini orang sudah memanipulasi kamu. Sama seperti apa yang si John itu buat pada kamu.

Aduh. Saya terdiam. Ya saya tahu bisnes tetap bisnes. Perlu tahu untung rugi kos. Jadi kalau mark up harga sampai dua kali ganda, boleh merugikan sahaja! Belum tentu pulangan begitu menguntungkan. Apatah lagi saya masih tidak berpengalaman dalam hal ini.

Apa kata saya cari orang jabatan pertanian untuk dihubungi.

Aha! Mak Tam ada. Mana tahu dia ada contact dalam hal ini? Itu lah fikir saya buat masa ini.

Ya saya mengerti bahawa perlu banyakkan network sambil berbisnes ini. Bak kata orang, kawan biar seribu, musuh jangan sekali.

Saya tidak ingin bermusuh dengan tauke itu. Yelah. Dia pun ada sebut harganya juga. Cuma saya perlu pastikan apa yang saya buat menguntungkan saya dan juga orang yang saya bantu.

Jika tidak, matilah saya dalam hal ini!
Berminat Baca

Kerja Kosong Untuk Lepasan SPM

Berbual


Semalam keputusan SPM dikeluarkan. Ramai lepasan SPM gembira dan ada juga duka. Usah risau.

Video ini menerangkan secara mudah bagi yang telah rugi masa belajar.

Tapi terus terang saya katakan, saya percaya dan beriman bahawa Allah yang memberi rezeki kepada hamba-Nya.

Yang penting kita berusaha keras untuk mencari di mana titik dan lubuk rezeki kita itu.

Jangan takut tidak ada kerja selepas SPM. Yang penting berusaha. Hidup ini panjang lagi selagi ajal tak datang menjemput kita.
Berminat Baca

Menjawab 101 Soalan Hukum Hudud di Malaysia

Berbual


Video ringkas menerangkan hukum hudud di Malaysia oleh Ustaz Fauzi Asmuni, Naib Presiden ISMA.

Banyak perkara tentang hudud saya belajar dalam video ini. Sangat sesuai ditonton oleh semua rakyat Malaysia tak kira apa agama dan bangsa termasuk Melayu, Cina dan India.

Bukan mudah untuk mendapat penerangan yang ringkas dan senang difahami ini.

Jadi, ambillah masa untuk memahami bagaimana hukum hudud dan perlaksanaan yang boleh di Malaysia.
Berminat Baca

Kemurungan Pasca-Demam Denggi

Berbual
Selepas pulih daripada demam denggi, saya mengalami masalah lain pula.

Hati saya berasa gundah gulana. Entah mengapa saya rasa tidak sedap hati sahaja. Saya rasa bimbang dengan kehidupan saya. Apa akan terjadi nanti? Aku tidak bekerja. Aku sudah berkahwin. Bagaimana aku mahu tanggung anak bini?

Aduh! Entah sebelum ini saya optimistik sahaja dalam hal sebegini. Saya yakin Allah akan mencukupkan rezeki saya sekeluarga. Tetapi entah mengapa saya rasa tidak berdaya.

Saya fikir mungkin kerana terlalu terperap lama di dalam rumah akibat demam itu saya jadi begini. Saya perlu berjumpa orang!

Saya ambil kesempatan untuk pergi ke fakulti berjumpa dengan sesiapapun yang ada.

Saya bernasib baik kerana Kak Ina ada. Saya menceritakan hal ini kepadanya. Dia mendengar dengan kusyuk. Saya suka bersembang dengan Kak Ina. Kak Ina ibarat seorang kakak yang mampu memberi nasihat yang berguna kepada saya.

"Wong, itu baru sikit sahaja dugaan yang Allah berikan. Bersabarlah," berkata Kak Ina kepada saya.

Kemudian Kak Ina menceritakan memang itu adalah fasa selepas sakit. Biasalah.

Saya mula berfikir. Mungkin betul. Sebab saya rasa murung tak bertempat mungkin kerana saya tiada siapa yang menziarahi. Barulah saya mengerti hadis nabi yang menekankan tentang menziarahi orang sakit besar pahalanya.

Apabila seseorang itu sakit, dia mengharapkan pemulihan diri. Ya itu sebagai salah satu penghapus dosa atau kafarah dosa baginya. Sakit itu juga sebagai rahmat kepada orang sekelilingnya untuk mendapat pahala menziarahi.

Ketika saya itu, saya berasa amat gembira apabila mengetahui bahawa emak abah dari jauh sanggup datang menziarahi anaknya ini. Walaupun sehari sahaja, bagi saya itu sudah memadai melegakan sakit saya itu.

Sepanjang saya sakit, hanya seorang sahaja kawan yang menziarahi. Itu pun hanya datang menghantar barang. Apapun, saya tetap ingat jasa Fakrul menghantar jus betik dan memberi buah tangan Milo kepada saya. Terima kasih Fakrul.
Berminat Baca

Penipu Lori Sewa Bandar Baru Bangi dan Putrajaya

4 bualan
Baik. Tajuk ini agak sensitif untuk saya katakan. Peristiwa ini tidak berlaku pada diri saya tetapi pada rakan yang menceritakan.

Al-kisahnya dia hendak berpindah dari rumah di lorong lain ke lorong yang lain. Jaraknya tidak lebih 10 km. Walaupun begitu masih memerlukan lori untuk membantu mengangkut barang-barang rumahnya.

Dia meminta pertolongan jika ada kawan-kawan mempunyai nombor hp lori sewa. Biasanya ada sahaja ditampal di tiang-tiang dan papan di sekeliling perumahan. Entah kenapa kali ini hanya ada nombor tukang paip sahaja.

Apabila dia dapat, dia menelefon Saat Enterprise. Pada awalnya berjanji sebanyak RM250 untuk lori 3 tan di telefon. Apabila sampai si empunya lori terus tolong angkat semua barang.

Apabila dibawa ke destinasi yang dituju, dan diminta bayaran, RM650!

Terkejut kawan saya! Bukankah sudah berjanji RM250? Pelbagai alasan digunakan. Kawan saya bertengkar dengannya atas alasan yang merepek. Memang pada awal lagi sudah diminta ada orang tolong angkat. Sudah dikatakan mahu 3 tan kerana barang banyak.

Kawan saya meminta untuk berjumpa bos lori. Rupanya sama sahaja. Diminta dengan harga yang sama!

Kawan saya berang. Saya mendengar pun berang. Akhir cerita kawan saya membayar dengan harga yang kurang.

Kawan yang lain juga menceritakan hal yang sama tentang sindiket penipuan lori sewa. Pada awalnya dia menelefon untuk meminta lori sewa 1 tan. Kata empunya tiada. Hanya ada 3 tan buat masa ini. Tetapi tak mengapa. Harga angkut hanya untuk 1 tan.

Apabila barang sudah diangkut dan dihantar, si pemandu lori meminta harga bayaran untuk lori 3tan!

Perubahan janji harga! Nampaknya ini menjadi pengajaran kepada saya.

Modus Operandi

Sebagai seorang pengguna, taktik penipuan lori sewa ini perlu kita ketahui. Mereka bermula dengan menetapkan harga di telefon. Apabila datang, terus mengangkat barang yang diminta tanpa untuk merunding harga. Oleh itu senang nanti mereka untuk berurusan kerana barang sudah diangkut.

Sebagai pengguna, kita patut menyekat penipuan ini.

Langkahnya dengan awal-awal lagi sebelum barang diangkat kita mengingatkan harga yang telah dijanjikan. Jika tidak, urusan tidak akan berjalan. Ingatkan kepada empunya lori. Bukannya pekerja.

Kemudian jika masih berlaku penipuan, kita hanya hulurkan berdasarkan harga yang dijanjikan. Itu adalah apa yang termaktub pada harga perjanjian.

Si peniaga patut tahu hal ini.

Moga perkongsian saya ini membawa manfaat kepada semua. Jika anda ada pengalaman, jom komen dan kongsikan bersama yang lain.

P/S: Kalau hendak servis terbaik lori sewa, boleh cek di TheLorry.com
Berminat Baca

Dijangkiti Demam Denggi

Berbual
Saya tak sangka akhirnya saya juga dijangkiti demam denggi. Ya saya tahu kawasan saya memang zon merah denggi. Tetapi tidaklah selama ini saya dan keluar saya dijangkiti denggi.

Tetapi nak dijadikan cerita, saya demam Khamis lalu. Sebenarnya malam Khamis itu saya sudah berasa seram sejuk badan selepas menghantar isteri saya pergi bekerja.

Saya rasa tidak selesa badan. Apapun saya minum madu kelulut. Mana tahu dapat mengubati demam yang mendatang. Pada hari Khamis itu saya gigihkan diri mengambil isteri saya yang bekerja di Hospital Kajang.

Ketika hendak pulang itu, dia bertanyakan adakah saya ok? Saya kata saya demam sehingga terasa sengal-sengal tulang. Terus dia minta saya diambil darah untuk pemeriksaan.

Petang itu keputusan keluar. Ya saya disahkan dijangkiti denggi kerana platlet darah saya kurang daripada normal.

Menurut isteri saya, demam denggi ini bukan datang dalam masa sehari. Saya telah dijangkiti denggi 2 minggu lepas. Bila saya cek kembali, saya tahu mana saya dapat denggi. Di apartment saya tinggal ini, saya mempunyai hobi baru iaitu bercucuk tanam. Saya meletakkan alas bagi setiap pasu berkebun saya bagi mengelakkan lebihan air siram di dalam pasu meleleh.

Saya lupa untuk membuang air lebihan dalam air tadahan itu. Saya cek barulah saya perasan yang ada jejentik hidup di situ! Terus saya buang air yang ada. Tetapi saya terlambat. Rupanya saya telah digigit AEDES!

Saya ingat lagi ketika waktu Maghrib atau Subuh badan saya mesti terasa gatal akibat gigitan nyamuk. Saya ingatkan giigitan nyamuk biasa. Namun, andaian saya salah. Nah, padahnya saya terkena demam denggi.

Untuk rawatan, denggi tiada ubatnya. Isteri saya menyuruh saya meminum secawan air setiap 1 jam. Ini bagi mencairkan darah yang kian pekat. Akan saya dimasukkan wad jika saya mula muntah.

Buat masa ini saya hanya berehat di rumah.
Berminat Baca

Kesesatan Kuala Lumpur Yang Nyata dengan Waze

Berbual
Tajuk ini mungkin mendatangkan kontroversi kepada yang membaca. Ya, KL memang menyesatkan. Dan hal ini amatlah saya akui sejak saya menjejak kaki ke UPM.

Tetapi tunggu dulu. Apa yang menyesatkan itu? Ah, itu barulah persoalan yang betul. KL telah menyesatkan saya banyak kali ketika saya memandu di sana.

Ah. Malu juga ingin bercerita hal ini. Ketika itu saya baru sahaja pulang dari kampung halaman iaitu dari Ipoh. Halnnya saya ingin terus ke Putrajaya. Maka saya pun mengaktifkan Waze.

Saya berdoa agar telefon pintar ini boleh memberi kerjasama yang baik dengan Waze agar saya dapat mengikut jalan yang betul.

Namun, bukan semua adalah benar. Waze telah menghampakan saya. Saya telah tersesat sehingga ke Petaling Jaya!

Arggh! Geramnya. Bayangkan saya terpaksa membayar tol tol pencekik darah setiap kali tersesat! Apatah lagi papan tanda yang tidak membantu langsung!

Saya tak tahu hendak memilih mana yang betul. Telah saya ikuti petunjuk ke Putrajaya. Ikut dan ikut. Kemudian hilang! Saya melalut entah ke mana.

Apa yang memalukan, kerana terlalu tertekan, saya tersalah masuk simpang tol touch n go. Saya baru perasan apabila pintu tol tiada dibuka untuk mencekik wang saya ini.

Saya panik. Bukankah di atas tulis tunai dan touch n go?

Saya termengkelan. Perlahan-lahan saya mengundur kereta. Dengan muka tak malu.

Perlahan-lahan kereta belakang turut mengundur. Beberapa saat bunyi hon kedengaran. Arhh! Ya saya faham saya salah lorong. Tapi tolonglah faham saya pemandu amatur! (macamlah saya lupa tampal P di belakang kereta!)

Entah dari mana malaikat datang, seorang amoi keluar dari kereta mendekati saya. "You want this? You want this?" katanya berulang-ulang sambil menunjukkan kadnya di tangan kanan.

Saya mengangguk perlahan. Terasa ingin tunduk malu. Tetapi tak mampu!

Setelah dia berjalan kaki dengan melalukan kadnya di mesin imbas, saya pun menghulurkan wang RM2.

"I don't have any change," kata Amoi dengan muka sekupang.

Aiseh. Ambil jelah. Saya senyum. "It's ok. Take the change. You can help me. Thanks a lot!"

Derum! Saya terus menderam kereta myvi kecil ini. Tak sanggup menoleh ke belakang. Biarlah ini menjadi kenangan pahit saya bahawa perlunya seorang pria tall, light, and handsome ini berlalu.

(Dalam hati, saya berkata 'Jahanam kau Waze ataupun Lenovo')

Pendek cerita, saya sampai juga ke Putrajaya.
Berminat Baca

Orang Kaya dan Penyakit Jantung

Berbual
Teringat kisah bersama seorang pensyarah saya. Beliau seorang yang telah dikatakan kaya kerana berjaya menjual baja.

Diceritakan beliau pernah didatangi seorang kawan lama untuk meminta nasihat. Biasalah. Orang kaya memang selalu didatangi orang.

"Dr., saya ada penyakit jantung la. Macam mana ni? Saya risau lah."

Dr. diam sambil mendengar keluhan kawan itu.

Kemudian beliau berkata, "Biasalah. Umur dah lanjut memang lah dapat macam macam penyakit. Apa nak risau?"

Terdiam kawan Dr. itu. Lain diminta, lain dikata.

Kemudian entah macam mana barulah kawan Dr. itu jadi tenang. Dia mula menerima hakikat bahawa penyakit memang akan datang.

===

Pengajarannya, kita redhalah dengan apa-apa ujian pun yang mendatang. Kerana setiap musibah ataupun kebaikan, pasti ada sebabnya Allah berikan kepada kita.

“Manfaatkan lima perkara sebelum lima perkara :

Waktu mudamu sebelum datang waktu tuamu,
Waktu sehatmu sebelum datang waktu sakitmu,
Masa kayamu sebelum datang masa kefakiranmu,
Masa luangmu sebelum datang masa sibukmu,
Hidupmu sebelum datang kematianmu.”

(HR. Al Hakim dalam Al Mustadrok)
Berminat Baca
Next PostCatatan Terbaru Previous PostCatatan Lama Laman utama

Manusia