Khamis, 4 Disember 2014

Pengajaran Daripada Pengalaman Memandu Kereta

Pengajaran Daripada Pengalaman Memandu Kereta

Saat seorang remaja berumur 17 tahun, dia sudah diberi kebenaran untuk mengambil lesen kereta. Saat itu bercampur baur perasaan saya. Adakah saya boleh memandu kereta?

Saya masih ingat lagi ketika Abang Cina datang mengambil saya di rumah untuk latihan memandu. Berdebar sungguh hati saya ketika itu. Masakan tidak saya memang tidak tahu memandu. Saya seorang anak yang taat dengan perintah abah. Saya tidak curi-curi memandu kereta. Saya takut mengambil risiko jika kereta rosak.

Apakan daya perasaan itu akhirnya memakan saya sehingga kini. Saya takut memandu.

Saya lebih selesa membonceng motorsikal. Itu adalah lebih mudah bagi saya. Senang untuk saya mencelah kiri dan kanan kereta. Senang untuk saya parkir motorsikal saya di tempat yang tidak berbayar. Ah indahnya itu.

Namun, kenikmatan itu bukanlah yang bagus. Ia membuatkan saya takut untuk mencuba. Dan kali ini saya memaksa diri saya untuk mencuba kembali apa yang saya takuti. Saya kembali memandu kereta demi orang tercinta.

Sudah genap 10 hari saya memandu hari ini. Semacam seriau untuk saya ceritakan pengalaman saya di sini. Seakan saya akan menipu diri sendiri jika saya mengubah cerita bahawa indah belaka pengalaman kali pertama memandu kereta.

Semua orang ada pengalaman. Dan pengalaman saya mungkin tidak seindah yang membaca ini.

Boleh dikatakan ini seperti memberi trauma kepada saya. Saya berhubung dengan biras saya akan hal ini. Dia hanya tergelak. "Insya-Allah lepas ini kamu akan lebih berhati-hati. Boleh parkir lipat la lepas ini."

Adeh. Saya tergelak membacanya. Memang memberi sokongan betul biras saya ini.

Bab saman pula kerana saya berhenti pada petak kuning. Ketika itu lampu isyarat sudah merah. Saya lihat ada celah untuk ke hadapan. Nampaknya tak cukup. Kereta terbehenti di atas petak kuning. Tak sampai 10 saat cermin tingkap kereta diketuk. Seorang lelaki berpakaian uniform mengarahkan saya memberi kad pengenalan dan lesen.

Aduh. Hati saya tak keruan. Yelah. Pertama kali kena saman. Balik itu saya telefon abah memohon konsultasinya. Abah kata jangan risau. Berikan sahaja nombor plat kereta pada Kein.

Esok paginya kes ini selesai. Saman dibayarkan oleh abah dengan saya berhutang sekian sekian pada abah.

Beberapa hari kemudian ketika sedang memandu di Kajang, cermin pandang tepi kiri terlanggar kereta apek. Saya gementar. Salah saya sebenarnya kerana cuai memandu. Saya masih lemah dalam mengagak lokasi tengah kereta di jalan raya.

Saya ingatkan kes itu selesai sahaja. Rupanya tidak. Selang beberapa minit sebuah kereta honda mengejar kami sambil menghon kuat. Saya sempat memandang sekejap. Muka apek tak puas hati sambil entah apa dia mencaci di dalam kereta mewahnya itu. Saya hanya mengangkat tangan kiri tanda memohon maaf.

Kemudian saya lihat kereta apek itu masuk ke simpang kiri. Sah. Dia mengejar saya semata-mata hendak menunjukkan ketidakpuasan hatinya. Saya menelan air liur. Kesat.

Bab parkir masih lagi saya lemah. Saya masih tidak faham bagaimana sebuah kereta MyVi kecil boleh muat dalam sebuah petak parkir yang kecil.

Ketika hendak fotostat buku pasangan saya, saya pergi ke Pembina TS. Ketika itu saya lihat hanya ada sebuah petak parkir di bawah kawasan berbumbung. Saya gementar. Firasat saya mengatakan jangan tetapi minda saya kata boleh.

Dan begitulah ceritanya bagaimana kereta boleh mendapat calar besar di bahagian belakang kanan pintu penumpang. Saya rasa sangat bersalah kepada empunya kereta, iaitu pasangan saya. Maafkan saya. (sob sob)

Setelah 9 hari bergelumang dengan kereta saya mendapat satu saman, satu calar besar pada kanan pintu belakang kereta dan satu amaran keras daripada Apek kerana terlanggar cermin pandang belakang keretanya.

Mungkin trauma itu kekal ada tetapi saya tak boleh kekal dengannya.

Inilah dinamakan keluar dari zon selesa. Selama ini saya selesa dengan motorsikal. Kali inilah saya perlu selesa dengea

1 mengomel so far

Wah...Ni kalau kena gangguan misteri memandu sendirian di malam hari macam manalah agaknye ye hehe. Semoga dijauhkan.

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon