Rabu, 31 Disember 2014

Memuji Pada Keadaan Yang Betul

Saya pernah terkena akan hal berkenaan puji. Saya antara pengendali sebuah grup bertani di facebook. Di situ saya dan rakan-rakan menjaga kualiti grup dengan tidak membenarkan sebarang jualan.

Oleh kerana kami sudah mengatakan objektif grup itu untuk berkongsi tip dan trik berkebun, maka kami rasakan tidak perlu menulis ayat larangan menjual.

Tetapi tidak. Manusia rupanya tidak faham jika tiada ayat larangan.

Seorang Mak Cik, saya gelar MC Lin aktif berjual beli di dalam grup. Kami benarkan kerana perkongsian beliau tentang berkebun. Tetapi keaktifannya menjual melebihi berkongsi tip.

Ayatnya juga ada berunsur kurang enak dibaca. Beberapa ahli membuat laporan kepada kami.

Saya menghantar mesej peribadi mengatakan hal ini. Tahu apa yang saya dapat? Kata-kata makian yang mengatakan kenapa tak letak ayat larangan menjual?

Dan dari situlah saya dapat tahu bahawa niatnya menyertai grup hanyalah untuk berjual beli. Perkongsian tip dan trik bertani hanyalah sampingan. Memang dasar penjual tegar.

Saya cuba memuji dengan mendoakan agar beliau murah rezeki. Namun, beliau mentafsir ayat saya itu sebagai ayat sindirian. Lagilah mengamuk mak cik Lin kita. Aduh. Salah tempat rupanya saya ingin meredakan keadaan.

Saya sudah lihat grup FB yang sudah terkena dengan penjual tegar. Mereka tega menjual sampai hati kering untuk menjaga adab. Dan kami tidak mahu hal ini berlaku kepada grup ini.

Lalu kami akhirnya dengan berat hati meletakkan ayat larangan menjual. Dan sesiapa yang didapati menjual akan terus ditendang keluar dari grup. Tiada maaf bagimu.

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon