Jumaat, 10 Oktober 2014

Hutang

Saya mendapat mesej ringkas daripada nombor yang tidak saya simpan. Kata mesej itu dia mahu meminjam duit saya sebanyak RM300.

Saya berfikir siapalah yang tiba-tiba ingin meminjam duit ini. Firasat saya ini adalah nombor Zaki. Hal ini kerana sebelum ini dia telah meminjam duit saya sebanyak RM300 dan telah pun memulangkannya.

Saya pernah berbincang dengan Nasrul tentang hal ini. Nasrul dimahari abangnya kerana sanggup meminjam duit sebanyak itu tanpa menyoal siasat kenapa.

Ah. Saya berfikiran lain. Tiada sebab orang nak meminjam jika tiada keperluan.

Saya bertanya Nasrul tentang nombor tersebut. Ternyata benar firasat saya. Zaki seperti kesempitan lagi.

Saya balas mesej tersebut. Saya ingin berjumpa dengannya dahulu.

Kami berjumpa di Restoran Bismillah. Saya terus mengajaknya makan bersama.

"Usah risau. Aku belanja." Saya perlu katakan hal ini kerana pengalaman saya, jika tak kata 'belanja' nanti kawan yang kekurangan dana ini akan segan untuk memesan makanan.

Kami berbual. Dia terus kepada agenda utama. Saya menarik kepada sisi agenda. Dalam perbualan santai jangan terus kepada isi. Biar bertanya khabar dahulu. Biar masing-masing selesa.

Saya lihat mukanya gelisah sahaja. Risau jika saya tidak mahu beri pinjam. Saya senyum sahaja.

Tup tup. Saya mendapat panggilan daripada klien tuisyen bertanya tentang tuisyen. Aduh! Saya lupa saya ada tuisyen hari ini. Lantas saya pendekkan bualan dengan Zaki.

Hati saya kuat mengatakan biarlah saya tolong Zaki. Ya Nasrul ada mengatakan kita perlu mengajar orang memancing.

Tetapi bukan semua orang boleh memancing. Saya lihat muka Zaki berserabut. Tak baik jika saya serabutkan dengan mengajarnya memancing seperti saya.

Saya niatkan ikhlas untuk membantunya.

Dalam hati telah saya sematkan, jika dia tak mampu bayar sekalipun, saya halalkan. Kerana itu hutang dibolehkan di dalam Islam. Bagi membantu sesama kita. Bagi merapatkan ukhwah sesama kita.

2 mengomel

kalau sesama kawan, kadang-kadang segan juga nak cakap pasal pinjam duit ni.. nak2 bila kita yang pinjamkan tapi kawan buat taktau je.haha

Meminta itu wajib bagi saya. HHH

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon