Sabtu, 11 Oktober 2014

Bahasa Tinggi Sebagai Bahasa Persuasif

"Aku rasakan, bahasa Indonesia lebih sedap didengari. Lebih basah mengena hati," ujar Nasrul.

Saya senyum sahaja mendengarnya. Asyik betul dia memuji bahasa Indonesia. Rambu-rambu bahasa Indonesia sentiasa menusuk hatinya. Masakan tidak, jika ada filem Indonesia yang 'hit', pastinya jika ada kesempatan dia akan menonton. Tak kira di biskop ataupun di laptop. Hit di sini bermaksud yang berunsur Islamik ya. Bukan sederetan dengan 'Bawang Putih Bawang Merah' yang melarat ceritanya itu!

"Sebenarnya kamu nak tahu kenapa bahasa mereka begitu menusuk sehingga ke kalbu?"

Nasrul terpana seketika. Belum lagi habis bicaranya tentang apa yang dia dengar tentang bahasa Melayu. Bagaimana seorang wakil daripada Dewan Bahasa dan Pustaka intonasi dan sebutannya seperti orang Indonesia.

Saya menunggu reaksi mukanya. Jika berminat, barulah saya meneruskan kata. Taktik memancing yang klise tapi berkesan.

Nasrul mengangguk. Umpan terkena.

"Kerana bahasa tinggi itu bahasa persuasif. Sedap bunyinya. Lain rasanya. Hiburnya tak terkata!"

Saya tahu Nasrul juga seperti belia Melayu yang lain. Tersekat dalam paradigma bahasa perlu membumi kepada khalayak.

Diorang. Kitaorang. Kencing. Kat mana. Dan len len.

Pelik. Bahasa itu seakan hidup dalam kalangan masyarkat bergelar belia. Oleh itu mereka seperti sudah terbiasa itulah bahasa pertuturan jagat ini. Ah penipuan penjajah.

Saya menyambung, "Bahasa Melayu Tinggi, jika betul diamalkan memang lain bunyinya. Nabi (selawatlah ke atasnya) berkata dalam bahasa Arab tinggi. Kerana bahasa yang betul akan menjadikan kita unik. Nilainya sangat tinggi sehinggakan mampu menjadi bahasa retorik kelas yang aneh."

Pastinya Nasrul diam memikirkan sesuatu. Saya faham. Dia hanyalah pengamal kepada bahasa muda mudi tahap pasar. Saya sendiri cuba membumi bahasa Melayu tinggi dalam percakapan. Bukan mudah kawan. Ia ibarat mencari jarum dalam seguni sekam padi!

Dicari-cari dan jika terjumpa, aduh mungkin tercucuk di tangan sendiri.

Jadi, fikirkanlah. Apakah kita mahu menjadi orang yang mampu memujuk dengan kata-kata azimat tinggi. Ataupun hanya mengikuti ombak-ombak di persisiran yang mengaut mutiara pasir pantai, dikit demi dikit.

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon