Rabu, 23 Julai 2014

Tayar motorsikal pancit

Apabila mencapai 10 hari Ramadhan terakhir kebanyakan umat Islam akan diseru untuk mencari malam Lailatul Qadr.

Saya pun ingin mencari Lailatul Qadr. Terdapat pelbagai hadis mengatakan ciri-ciri malam 1000 bulan ini.

Ada di kalangan rakan saya yang menakul itu dan ini tentang bagaimana hari-hari 10 malam terakhir ramadhan adalah malam yang ingin mereka jumpa.

Di sepanjang itu saya ingin bercerita tentang hari malam ke-23 ramadhan. Ketika itu saya pergi ke Masjid Besi untuk menunaikan janji saya kepada kawan saya membantu dia melihat jika ada beg plastik sampah program tertinggal di sana.

Saya pergi dengan hati yang geram. Mengapa saya pula? Padahal dia yang patut uruskan sendirian. Dan mengapa harus dia lupa dan meminta bantuan saya? Yelah apabila perut ini kosong ada sahaja suntikan negatif datang ke dalam minda saya.

Saya biarkan pemikiran itu menyusup masuk. Setelah puas saya sulap pemikiran negatif itu. Bukankah ini ujian kepada saya dalam menyertai jemaah? Jika saya tolong dia kerana saya suka kawan dengan dia, tentu tidak akan tertegak nilai persahabatan kami. Saya tolong dia kerana Allah. Lagipun saya teringat membaca hadis tentang menolong orang yang susah. Jika kita tolong orang yang susah, pasti Allah akan tolong kita di dunia dan di akhirat. 2 dalam 1 tu wooo.

"...Sesiapa yang mempermudahkan bagi orang dalam kesusahan, nescaya Allah akan mempermudahkan baginya di dunia dan di akhirat..." - Hadis riwayat Muslim


Jadi saya pun pergilah ke sana. Alhamdulillah beg plastik itu tiada di sana. Usai solat maghrib berjemaah saya ingin berangkat ke Masjid Putra pula.

Di sana lebih selesa untuk menunaikan solat berbanding di Masjid Besi. Masjid Besi terasa bahangnya akibat orang ramai yang datang solat di situ.

Ketika saya membawa motorsikal saya keluar, terasa gelong sahaja tayar belakang motorsikal saya. Aduh! Saya sudah dapat firasat bahawa tayar belakang pancit.

Apabila saya turun dan lihat, kebenaran terselah. Saya termenung seketika. Bagaimana ingin saya pulang jika hal begini berlaku? Saya teringat adik saya lalu menelefonnya meminta bantuan.

Akhirnya saya membonceng motorsikal yang pancit ini terus ke rumah dengan adik saya mengekori di belakang.

Esoknya saya pergi ke bengkel motorsikal di Persint 14. Selalunya kalau tukar tiub motorsikal harga sekitar rm9.

"Saya tukar baik ppunya tiub," kata cina apek bengkel itu. Saya angguk sahaja.

Apabila tiba di kaunter, "RM20," kata minah Melayu yang menjaga kaunter. Aduh! Saya tepuk kepala. Memang kedai ini mahal mahal belaka harganya.

"Harga tiub baik RM18. Servis tukar RM2," kata cina apek itu.

Saya diam sahaja sambil menghulur not RM20. Dalam hati memang saya kata saya sukar nak pergi ke bengkel ini lagi kalau motorsikal saya bermasalah. Saya akan cari di bengkel-bengkel lain yang ada di sini.

Begitulah kisahnya.

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon