Sabtu, 26 Julai 2014

Siapa akan Boikot Astro?

Baru-baru ini kita dihebohkan tentang serangan rejim Zionis di negara haram Israel membunuh saudara-saudara seIslam kita di sana.

Mereka menggunakan alasan dengan penculikan tiga orang pelajar Israel. Walhal apabila diteliti semula tiada apa-apapun kaitan dengan Gaza.

Mereka sengaja menggunakan alasan ini untuk menjarah rakyat Gaza. Allahu. Saya membaca dan melihat terasa begitu tipis pertolongan yang mampu saya berikan.

Di samping itu kempen boikot oleh Aqsa Syarif bergiat lancar. Manakala Aman Palestin terus menghantar dana. Polis juga menasihati tentang kita memberi sumbangan derma kepada NGO yang diiktiraf sahaja.

Kedua-dua NGO ini saya percaya tentang kredibiliti mereka menyalurkan sumbangan kepada saudara kita di Palestin. Aman Palestin sendiri mempunyai pejabat di Gaza. Pengalaman mereka yang banyak dalam menyalurkan dana ini mampu memberi peluang untuk penduduk Gaza menerima sumbangan kewangan daripada kita.

Apabila bercakap tentang boikot, saya pernah menukilkan sebuah cerpen ringkas pada tahun lepas.

Kali ini saya juga terkejut apabila mengetahui Astro rupanya ada hubungan dengan syarikat Israel!

Ini apabila saya terbaca dalam portal Melayu Islam, ISMA bertajuk 'Astro harus beri penjelasan atau diboikot kerana berurusan dengan syarikat Israel – YDP YADIM'.

Pada pendapat saya, yang hanya akan boikot Astro hanyalah orang yang tak menggunakan khidmat Astro. Antara orangnya itu adalah saya.

Pilihan alternatif kepada Astro adalah UniFi.

Saya tahu ramai kawan-kawan saya begitu ketagih dengan siaran Astro. Tidak Astro Ceria, mesti dengan siaran dokumentari. Apakan daya, mereka sudah ketagih seperti perokok tegar yang berdiam diri untuk boikot merokok!

Rasionalnya mereka akan cuba mencari 1001 alasan untuk berdolak dalih memberi tekanan kepada Astro. Itulah perangai orang yang telah dipautkan kepada keduniaan.

Saya mungkin jadi begitu jika saya pengguna tegar Astro. Alhamdulillah saya telah lama meninggalkan dunia televisyen. Sekarang beralih kepada dunia blog (kaitannya?).

Seperti boikot Macdonald, Astro juga kita harus beri tekanan agar duit yang umat Islam di Malaysia tidak digunakan untuk membeli butir-butir senjata membunuh anak-anak Palestin.

3 mengomel

Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon