Ahad, 6 Julai 2014

Hadiah

Asas Penulisan Tesis


Hadiah. Saya selalu terfikir apakah memberi hadiah itu ada kesannya? Saya sendiri tidak suka memberi hadiah.

Al-kisahnya saya pernah ingin menyambut hari lahir seorang sahabat. Kisahnya saya pun membelek lah barang-barang yang sesuai di MPH Alamanda.

Lalu teringin saya ingin membelanja dia makan. Saya ini memang lemah bab pergaulan sosial ini. Al-maklumlah saya jarang dapat sertai majlis sambutan hari jadi. Al-maklum jugalah keluarga saya sendiri tidak amalkan sambutan hari jadi.

Saya pun membeli penanda buku memikirkan sahabat saya itu banyak buku untuk dibaca.

Saya cuba hantar SMS bertanya khabar dan ingin mengajak dia makan. Tetapi, rupanya dia sibuk.

Kemudian beberapa hari kemudian saya lihat di media sosial, sahabat saya itu sambut hari jadi bersama rakan-rakan lain. Haha.

Mungkin saya agak terkilan sedikit. Tetapi salah saya sebenarnya. Entah mengapa nak sambut hari jadi orang walhal saya memang kekok bab ini. Terus, saya pun terasa. Saya berazam untuk tidak memberi hadiah lagi kepada kawan-kawan. Ini kawan, perangai yang jangan ditiru. Bahaya!

Tetapi rajukan saya itu tidaklah lama.

Saya ada seorang kawan pula yang sebilik siswazah dengan saya. Dia suka sangat dengan pakaian. Dari seluar, baju hingga ke jaket. Saya maklum tentang itu.

Pada suatu hari, dia kasihan melihat saya selalu memakai jaket usang. Bukan apa, saya malas nak beli jaket baharu jika belum tamat tempoh setahun. Rugilah kalau beli jaket baharu hanya kerana jaket lama koyak sedikit.

Justeru itu dia pulang ke kampung halamannya. Sekembali ke UPM, dia membawa jaket lama yang dia tidak pakai lagi.

"Nah, aku bagi kat hang. Jaga elok-elok."

Saya dengan tangan terbuka menerimanya. Hei, ia barang percuma! Siapa yang tak berkenan dengan jaket yang harganya mencecah RM80. Padang Besar mari!

Apabila saya memakainya, entah ramai pula memuji saya ini kacak seperti pelakon Korea yang saya sendiri tak kenal nama mereka. Yelah. Saya tahu saya ini kacak. Haha.

Selang beberapa bulan, dia melihat saya selalu memakai baju yang sama. Saya memang tak beli baju baru. Hanya masa raya sahaja saya beli. Itu namanya baju raya. Setahun sekali sahaja beli. Itupun namanya baju jalan. Ketika saya keluar berpacaran (jika saya sudah berkahwin tentunya!) sahaja baru pakai. Jika tak, hanya terperuk di almari dalam tempoh setahun sebelum boleh digunapakai untuk kegunaan harian.

"Nah, aku bagi kat hang. Jaga elok-elok."

Alhamdulillah. Saya terima sahaja. Hei, barang percuma jangan ditolak.

Dan, apabila saya memakainya, ramai pula memuji saya bertambah kacak dengan gaya pemakaian baharu ini. Hei, saya memang kacak!

Terima kasih sahabatku.

Kawan saya sendiri yang saya rapat pun tak memberi hadiah. Ini kawan yang saya rapat pun beri hadiah. Terharu saya. (muka menangis tahap biasa).

Kesimpulannya, saya dapati kita dapat memberi hadiah atas apa yang kita minat. Contohnya saya minat buku. Lalu saya berilah buku yang kena dengan kawan yang ingin saya berikan.

Baru-baru ini saya ada buku tentang berkahwin. Bagus buku itu. Terus saya fikir lebih baik saya berikan kepada Syahmi. Dia juga ada ura-ura ingin berkahwin tetapi was-was dengan gelarannya sebagai graduan segar.

Moga ia bermanfaat. Saya pula berpegang kepada Surah An-Nur ayat 32 (ini... boleh rujuk terjemahan al-Quran).

Sekian.

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon