Isnin, 7 Julai 2014

Bagaimana Menghadapi Situasi Kawan Yang Menipu?


Saya pernah menawarkan sesuatu pekerjaan kepada kawan saya. Saya tahu dia juga minat menulis novel. Saya mendapat tawaran daripada mentor penulisan saya bahawa beliau memerlukan dua orang pelajar untuk membantu beliau mengendalikan bengkel penulisan novel.

Lalu saya sarankan rakan saya itu. Rakan saya terima. Dia berkata dia akan hubungi mentor saya.

Malangnya pada hari tarikh akhir, mentor saya bertanya, "Tuan, tiada siapakah yang tuan cadangkan untuk membantu saya nanti?"

Saya terkejut. Saya kata saya sudah beritahu kepada kawan saya untuk hubungi mentor saya itu. Pada petang itu juga saya mesej FB rakan saya itu.

Rupanya dia kata dia ada hal keluarga. Tidak dapat penuhi permintaan saya. Baik. Saya agak terkilan untuk hal ini. Hanya kerana selepas saya hubungi dia baru lah dia hendak memberitahu akan hal ini. Dia tidak mengambil inisiatif memberitahu saya dari awal lagi.

Agak geram tetapi saya lupakan sahaja kerana dia mengalami masalah keluarga. Lalu saya terpaksa berhempas pulas mencari orang lain pula. Alhamdulillah saya dapat gantikan dengan adik saya pula.

Pada hari kejadian, hendak ditunjukkan Allah, saya terlihat post rakan saya itu di Facebook. Dia sedang menghadiri satu program bersama pelajar sekolah menengah.

"WHAT!?"

Katanya ada masalah keluarga. Tetapi di Facebook lain pula. Sudah. Saya menyimpan ketidakpuasan hati saya kepadanya.

Serius. Selepas itu memang saya tidak akan menawar apa-apa kepentingan program kepadanya. Saya terasa seperti ditipu. Sepatutnya dia beritahu saya bahawa dia juga ada program lain selain itu. Tidak perlu nak berdolak dalih bahawa ada masalah keluarga.

Beritahu sebenar-benarnya.

Ini secara tidak akan merosakkan hubungan antara rakan. Perkara yang saya boleh buat adalah bersangka baik atau husnuzon bahawa dia baru sahaja selesaikan masalah keluarga dan kemudian membantu kawan untuk program bersama pelajar sekolah menengah.

Untuk itu ini beri pengajaran kepada saya. Berkata benarlah walaupun pahit. Menolak permintaan orang dengan baik itu lebih elok berbanding memberi alasan atau penipuan yang akhirnya terbongkar.

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon