Selasa, 1 April 2014

Kreativiti dan duit

"Susah la fikir banyak. Kita beli sahajalah mesin itu." Kata saya kepada rakan-rakan syarikat.

"Mahal la benda tu. Kita goole dan youtube sahaja."

Saya terdiam. Betul juga. Tetapi saya malas. Jika ada duit beli sahajalah. Jangan buang masa untuk memikirkan sesuatu yang akan memakan tenaga juga.

Di sinilah saya mula mengerti apa itu fokus dalam bidang. Ya saya memang boleh buat itu dan ini tetapi akan memakan masa untuk naik dan kuasai bidang itu. Jika kita tiada pengkhususan akan nanti tiada apa yang kita kuasai. Bak kata orang Puteh, "jack of all trades but master of none."

Kalau Robert T. Kiyosaki, katanya bagus. Kalau bagi saya pula tidak bagus. Kedua-duanya ada kaitan.

Dengan duit kita akan membelanjakan duit tanpa fikir banyak. Tapi apabila kita tiada duit, kita lebih kerap berfikir tanpa banyak alasan.

Ada masanya kita boleh berfikir. Ada masanya lebih baik kita fokus.

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon