Sabtu, 8 Mac 2014

Innalillah kepada sahabatku



Pagi tadi sedang saya mengajar tuisyen, saya mendapat khabar buruk tentang seorang sahabat saya kemalangan di UPM malam tadi. Kes langgar lari.

Entah mengapa saya terasa sayu hati mendapat berita itu. Jadi, menjalankan tanggungjawab sebagai seorang sahabat, saya ingin menziaharinya selepas habis bertugas. Baru pagi tadi juga dia check out dari hospital Serdang.

Namun, takdir Allah. Saya tidak kesampaian atas beberapa sebab yang mendatang. Dia kini pulang ke kampung bersama keluarga yang datan dari jauh.

Saya doakan moga Allah berikan kebaikan dan kesihatan kepadanya.

Beberapa ketika kemudian, saya tersentak. Hadis nabi yang bermaksud,

“Perumpamaan orang mukmin itu dalam perkara berkasih sayang dan saling cinta-menyintai adalah seperti sebatang tubuh. Apabila salah satu anggota tubuhnya berasa sakit, maka seluruh anggota tubuh yang lain turut merasai akan kesakitannya”
(HR Muslim)

berkumandang di telinga saya.

Inilah perasaan yang patut umat Islam ada apabila hal-hal kesakitan berlaku kepada saudaranya. Perasaan inilah yang patut kita rasakan apabila umat Islam di Palestin, Syria, Iraq, Rohingya dan terbaru di Afrika dianiaya.

Mereka diseksa dan dibunuh. Ia lebih teruk dan kejam berbanding kejadian yang saya dengar pagi tadi.

Ya Allah, berikanlah kekuatan, kesatuan dan sensiviti terhadap umat Islam di Malaysia tentang saudaranya termasuklah isu akidah yang menyerang di bumi Malaysia ini.

Dan saya akhiri ingatan saya dengan hadis yang bermaksud,

“Sesiapa yang tidak mengambil berat tentang hal ehwal kaum muslimin, maka dia bukan dari kalangan mereka.”

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon