Khamis, 16 Januari 2014

Tugas Pengerusi Mesyuarat



Saya cukup benci apabila menghadiri apa-apa perjumpaan atau mesyuarat, pengerusi majlis atau pengendali majlis datang paling lewat. Walhal dialah yang sepatutnya hadir dahulu.

Ini berlaku di kalangan rakan-rakan saya. Bukan apa, pengerusi adalah orang tunggak yang mengendalikan acara. Dia mestilah hadir awal bagi memastikan majlis berjalan dengan lancar.

Apabila berjanji mesyuarat akan diadakan pada pukul 9 malam, maka hadirlah awal. Waktu Isyak masuk lewat hanyalah alasan. Datang awal dan cari surau berdekatan. Bukannya solat di rumah atau pun kolej dahulu kemudian baru bertolak ke tempat mesyuarat.

Ini juga menjadi pengajara kepada saya bahawa apabila saya mengendalikan apa-apa kegiatan haruslah saya yang dahulu datang. Peserta atau hadirin lewat tidak mengapa. Bukan semua boleh menepati masa.

Bayangkan jika ada yang memang datang awal tetapi melihat tiada siapa yang datang lagi pada tempat tersebut. Memang sakit hati.

Namun, sakit hati tidak membawa saya ke mana jua. Saya berlapang dada kerana manusia ini pelbagai ragam ada. Walaupun begitu, jika saya sudah nasihat banyak kali tetapi perangai lama masih ada, ini satu perkara yang tidak dapat diabaikan!

Kesimpulannya, hargailah masa orang lain apabila kita mengendalikan sesuatu mesyuarat atau acara. Pengerusi sebagai tunggak utama perjalanan majlis harus bijak mengurus masa sebelum, semasa dan selepas mesyuarat.

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon