Selasa, 14 Januari 2014

Marah Atau Diam?

Semalam saya berasa sangat marah kepada Syah. Entah mengapa hendak sahaja saya meninggi suara jika berjumpa dengannya. Apa yang dia buat kepada saya memang tidak dapat dimaafkan.

Pada Jumaat lepas saya menerima emel memberi informasi tentang jadual baharu kelas tuisyen yang bakal saya mengajar. Terdapat dua tempat perlu saya mengajar. Pertama di AlHafiz Motherhome dan satu lagi di Al-Fateh.

Pada Isnin, semalam, saya dijadualkan mengajar di AlHafiz. Lalu saya bersiap-siap untuk terus ke sana. Dalam perjalanan mendekati bangunan tempat pusat tuisyen itu, saya mendapati lampu gelap.

Adakah saya tersilap? Saya berhenti di hadapan bangunan dan menelefon Syah. Dia langsung tidak mengangkat. Saya menelefon kali kedua. Jawapannya sama.

Beberapa saat kemudian Puan Ju sms saya bertanya tentang keterlibatan saya dalam mengajar hari ini. Saya balas bahawa saya ikut jadual baru iaitu saya akan mengajar di AlHafiz.

Saya tersedar. Jadual baharu masih belum berkuatkuasa lagi! Aduh! Syah telah tersalah beri informasi kepada saya. Saya pula tidak bertanya kembali pada pagi itu adakah jadual itu berkuatkuasa minggu ini.

Terus semasa membonceng pergi ke Al-Fateh hati saya tak habis memarahi Syah. Pengurusan tidak cekap!

Saya lewat tiga puluh minit tiba ke Al-Fateh. Ammar seperti biasa sudah memulakan latihan pada buku latihan yang dia beli.

Saya kembali refleksi diri saya ini. Apakah ini salah Syah atau saya sendiri? Adakah harus saya menyalahkan Syah?

Sebenarnya perkara ini dapat dielakkan jika saya mengambil masa sekejap untuk sms bertanya kepada Syah tentang jadual itu. Entah mengapa hati ini kata tak apa. Kalau salah, kamu boleh salahkan Syah.

Astaghfirullahal'azim. Saya termakan bisikan syaitan.

Syah beberapa kali sms memohon maaf. Saya mengabaikan dahulu. Saya perlu habis pengajaran baru saya balas. Ia satu etika buruk saya tonjolkan pada pelajar jika saya membalas SMS semasa kelas sedang berlangsung. Lagipun itu bukanlah SMS penting.

Hal ini membuatkan saya mendapat pengajaran bahawa ambil masa walaupun sekejap untuk bertanya.

2 mengomel

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon