Ahad, 3 November 2013

Berjumpa MLMners Cina

Saya bersiap-siap untuk ke Alamanda. Ada temu janji penting perlu saya tunaikan. Dari minggu lepas penemu janji saya ini telah menghubungi saya. Tekun orangnnya.

Saya berkenalan dengannya secara tidak sengaja semasa saya sedang menunggu di hadapan perkarangan Kolej Kedua. Dia datang bertanya dalam bahasa Mandarin. Saya kurang tangkap apa yang dia cakapkan, lalu menjawab, "Ni zuo bashi qu KMR."

Dia tercengan mendenganr jawapan saya. Terus saya sambung, "Wo de huayu jiang de bu hao." Dia tersenyum. "Ni shi hua ren ma?"

"Wo de mama shi hua ren," jawab saya ringkas.

Saya melihat jam tangan. Saya menunggu kawan untuk datang. Terus dia meneruskan perbualan yang entah apa saya pun kurang faham. Yelah. Sudah 2 tahun saya meninggalkan kelas bahasa Mandarin. Jadi memanglah berkarat.

Apa yang saya faham perkataan 9 malam. Saya hanya mengangguk buat-buat faham. Haha.

"Errr. Ini malam ada ceramah bisnes pukul 9. You mau join tak?"

"Ah! Baru faham," spontan saya menjawab.

Kesian dia. Terang punyalah panjang lebar, apabila cakap dalam bahasa Melayu pendek dan ringkas, terus senang saya faham. Eksyen nak mengasah bahasa Mandarin saya tidak menjadi. Haha.

Saya menolak kerana ini bukanlah masanya. Dia mengambil nombor telefon saya dan beredar.

Minggu lepas dia menelefon saya untuk temu janji. Namun saya demam. Jadi saya terpaksa menolak.

Lalu dia menelefon lagi pada hari Selasa meminta temujanji lain dibuat.

Baiklah. Saya tidak ingin menghampakan harapannya itu. Hari ini kami bertemu di Subway Alamanda.

"Aha, Wong. Silakan duduk," kata Mr. Lim.

Kami berbual panjang. Dia bertanya tentang aktiviti saya semalam. Saya bercerita tentang perjalanan saya dan rakan-rakan mendaki Gunung Nuang untuk mandi air terjun.

Kemudian berbincang tentang idea bisnes. "Penulisan juga itu satu bisnes."

Dia seperti terkejut.

"Betul. Kalau you treat penulisan sebagai bisnes, pasti ia akan membuahkan hasil. Malahan untung yang berganda. Kenal tak Ramlee Awang Mursyid? Penulis novel Melayu terkenal."

Mr. Lim menggelengkan kepalanya seperti yang saya agak. Orang Cina mestilah baca novel Cina.

"Dia boleh digelar jutawan. Bukunya lebih daripada 25 buah. Dan setiapnya sentiasa ada jualan keras."

Tapi saya tahu. Dia bukanlah mengharapkan penerangan lebar saya ini. Dia hanya ingin mendengar memberi keselesaan kepada saya dan kemudian menerangkan produk yang patut saya ceburi.

Mr. Lim membuat pengenalan dengan menerangkan satu kajian kes tentang Tesco di Korea. Pembelian barang runcit secara online. Satu info baru buat saya.

"Ini adalah produk terbaik kami, AmWay. Kita tidak perlu menjual. Hanya melatih orang untuk menjual dan menggunakan produk AmWay. Nanti ada peringkat keuntungan." iPad di hadapan kami digesek Mr. Lim.

Saya hanya mengangguk kepala. Saya tidak mahu mencelah dan mematikan semangatnya bahawa saya pembaca blog Aidid Muadib, blogger pengutuk sistem MLM. Sejak membaca blog Aidid, kepercayaan saya bahawa sistem MLM ini memang salah bertambah kukuh.

Saya memberi hint bahawa saya tidak berminat dengan produk ini. "Berniaga ini perlu ada passion. Saya rasa berniaga cara TQB ini bukanlah minat saya. Seperti saya terang tadi, minat saya kepada penulisan."

"Mungkin you boleh cuba?" Mr Lim masih lagi berkeras ingin memujuk saya.

Saya hanya senyum sambil menggelengkan kepala. 2 buah buku berkaitan syarikat TQB dia berikan kepada saya. "You boleh baca dahulu. Nanti pulangkan kepada saya."

Saya membelek-belek ringkas buku-buku itu. Saya meletakkan kembali di hadapan Mr. Lim. "Sorry. Saya ada 10 buku menunggu untuk dibaca. Buku agama. Buku motivasi. Buku bisnes. Buku Master." Saya menolak baik hasrat Mr. Lim menggalakkan budaya membaca oleh bakal pelanggannya.

Lama juga kami berbual. Hampir 2 jam. Perut saya sudah lapar. Mr. Lim seperti tidak ingin membelanja saya makan. Adeh. Kalau MLMers Melayu ada juga la belanja makan di kedai Mamak.

Ini Subway setakat habis air liur... Adeh.

Selepas gagal meyakinkan saya, jelas kelihatan sedikit raut kekecewaan di muka Mr. Lim.

Saya tahu perasaannya apabila bertemu orang seperti ini. Saya pernah berjumpa orang sebegini, hati keras menerima ajakan kebaikan. Tapi niat saya ketika itu menyampaikan perkara kebaikan kerana Allah. Mengajak mereka untuk mengaji al-Quran bersama. Jika dia tidak menerima, itu bermakna ada sesuatu yang masih kurang dalam diri saya, atau bukannya sekarang pintu hidayah terpancar di hatinya.

Saya bangun dan bersalam. "Kalau Lim mahu tahu tentang gardening, jangan segan call saya. Insya-Allah saya boleh beri konsultasi secara percuma."

4 mengomel

Amway ni farmasi kan? Kalau sesuai mungkin boleh buka.:)

Produk farmasi seperti Cosway dan bagai. Tak minat. Saya minat pertanian. ;-)

Ramai yang tak tahu cara menolak dengan baik, kemudian termakan ajakan masuk MLM dengan harapan mahu kaya cepat.

Mungkin kerana akal pendek untuk memikirkan masa hadapan. Alhamdulillah Allah membuka minda saya jauh dengan tidak terbabit dalam hal-hal MLM ini.

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon