Selasa, 3 September 2013

Kenaikan Harga Petrol

Terkejut. Itulah yang dapat saya gambarkan perasaan saya apabila membaca berita ini. Ya terkejut dan juga bingung.

Bagaimanakah boleh berlaku kenaikan harga petrol tanpa sebab munasabah? Timbul persepsi negatif kepada kerajaan tentang ini (walhal sebelum ni banyak je skeptikalnya. Hahah).

Apatah lagi di laman-laman media sosial giat saya lihat pihak pembangkang jelas menuduh rakyat salah memilih. Oh saya sungguh ini tak terkejut. Minda mereka di tahap kelas bawahan! Tidak dapat salahkan kerajaan, salahkan orang lain!

Yang mengundi telah menjalankan tanggungjawab sebagai pengundi. Kenapa perlu persoalkan hak mereka? Tiada paksaan dalam mengundi!

Mereka secara tak langsung menimbulkan sikap was-was ke dalam diri mereka sendiri dan orang sekeliling mereka.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:

“Mukmin yang kuat lebih disukai oleh Allah daripada mukmin yang lemah. Namun pada kedua-duanya ada kebaikan. Berjaga-jagalah terhadap perkara yang boleh mendatangkan kebaikan kepada engkau, pintalah pertolongan daripada Allah. Sekiranya engkau ditimpa sesuatu musibah, maka jangan engkau berkata: “Sekiranya (kalau) aku lakukan begini maka sudah pasti lain yang berlaku. Tetapi katakanlah: “Itu merupakan takdir Allah dan Dia melakukan apa yang dikehendaki-Nya, sesungguhnya ‘kalau’akan membukakan pintu amalan syaitan.” (HR Muslim)

Seterusnya mereka memecahbelahkan ukhwah di antara muslim dengan tuduh menuduh!

Ok. Itu bab minda kelas bawahan.

Balik kepada kenaikan harga petrol. Kesan kenaikan petrol bukanlah pada kereta sahaja tetapi malahan lebih daripada itu. Harga makanan turut akan naik juga.

Perlu diingatkan kejatuhan Tun Datuk Seri Ahmad Badawi pada tahun 2008 adalah kerana beliau tidak pandai mengawal harga petrol. Jelas, Dato' Seri Najib akan mengulangi kesilapan pemangku perdana menteri sebelum ini.

Satu pandangan neutral oleh Saudara Muhammad Zulfikar Azlan dalam ISMAWeb yang menyatakan kita boleh melihat isu ini di sudut yang lain.

Bagi saya, pandangan ini walaupun memang jelas kelihatan berat sebelah, namun ia lebih baik berbanding menuduh itu dan ini dan menjerit itu ini. Janganlah kita menjadi beruk apabila dirampas buah dari pokok!

6 mengomel

Sekarang kadar tukaran matawang Ringgit, Rupee dan Rupiah menurun.

SGD1 = RM2.60, naik sepuluh sen. Dengan USD pun sama, hrga turun.

Kalau berterusan beberapa bulan mendatang,rating fiskal negara akan jatuh lagi (pernah dengar Standard and Poor's S&P, Fitch, Dagong, Moody etc). Jadi, kalau nak issue IPO atau bond lagi mcm kerajaan issue FGV dulu, pelabur luar akn mbik kira kedudukan rating fiskal ni.

Saya rasa kenaikan minyak tak dapat elak dah. Ni yang say faham lah.

Salam,
Staf di tempat kerja saya yang bising menyalahkan pengundi BN majoritinya tak pergi mengundi parti mana-mana pun (hanya duduk di rumah dan mengemaskini status FB masing-masing).

@Asrul
Cuba buat satu artikel dan hantar ke Dewan Ekonomi. Aku nak baca!

Puan @smRose
Itu lagi saya bingung. Hmmm. Sabor je la dengan orang perangai begitu.

ada org kata sumber minyak bumi makin kurang. bila supply sikit, demand banyak tu yg naik harga..

huhu .... I really like reading a mature write up regarding this issue....because I am just very disappointed towards orang-orang yang membesar-besarkan perkara seperti ini....

@Nur A.Z
Dari segi ekonominya, begitulah.

@Azham
Read and read. Put emotion aside. I know you can. =)

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon