Isnin, 16 September 2013

Dunia Tanpa Agama - Sebuah Lagu Memesong Akidah




Dahulu saya biarkan sahaja lagu ini berkumandang di komputer. Biasalah. Lagu sahaja pun. Apa salahnya? Ia tidak akan mengganggu apa-apa. Walau hati ini terdetik tentang kesalahan jelas lagu ini.

Lama-lama apabila saya mula mendalami ilmu agama, hati saya mula faham apa yang ingin disampaikan lagu ini.

Penulis lirik dan penyanyi menyalahkan agama sebagai punca kepada apa yang terjadi di dunia ini. Peperangan, permusuhan, dan pergaduhan yang tiada henti.

Agamalah yang membuatkan manusia semua bergaduh. Tetapi tunggu sekejap...

Adakah anda melihat dengan mata kasar atau mata hati apabila membaca lirik lagu ini?

Jika tiada agama, apakah dunia ini dijadikan hanya untuk berseronok? Ah itu pastinya si John Lennon fikirkan.

Kalau kita lihat, dia adalah seorang hippie. Atau lebih tepat lagi seorang aethis. Seorang yang tidak mempercayai akan sebarang agama.

Dalam Islam, terdapat 5 tiang atau rukun agama.

1. Mengucap dua kalimah syahadah
2. Menunaikan solat 5 waktu
3. Menunaikan zakat
4. Berpuasa di bulan Ramadan
5. Menunaikan haji

Rukun pertama jelas memberitahu bahawa umat Islam wajib mengaku bahawa tiada tuhan melainkan Allah dan nabi Muhammad itu Rasul Allah.

Eh? Sebenarnya saya tak nak bicara panjang. Hanya nak mengatakan bahawa lagu ini mampu membawa kepada kesesatan jika kita mengiyakan. Memanglah nampak macam kasihan lihat kumpulan pekak menyanyi.

Tetapi akidah tetap akidah. Kita mesti menjaga akidah kita. Ketahuilah ini adalah serangan pemikiran (ghazwatul fikri) yang dilancarkan oleh golongan Yahudi dan Nasrani sebagai penerus perang Salib mereka.

Ada banyak lagi lagu-lagu yang mengoncang akidah. Gunakanlah akal dan iman bagi menilai lagu-lagu bawaan kafir ini. Ada banyak lagi lagu yang boleh didengari, wahai sahabatku.

"Sesungguhnya Yahudi dan Kristian tidak akan redha dengan kamu selama-lamanya sehinggalah kamu menurut cara hidup mereka. Katakanlah 'sesungguhnya petunjuk ALLAH itulah petunjuk yang benar'. Dan sesungguhnya jika kamu memilih untuk mengikuti kemahuan Yahudi dan Kristian ini setelah datang kepada kamu 'ilmu (Al Quran), maka ALLAH tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu". (Al-Baqarah 120)

3 mengomel

Terima kasih berkongsi, tuan

memang bahaya lagu2 cam ni. jangan kita sing-along lagu yag kita tak paham...


pernah aku pergi gig dulu.. budak2 boleh sing-along lagu Bob Marley Get Up Stand Up... gile!

Yup. Bagus saudara ada kesedaran itu. *thumbs up.

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon