Khamis, 12 September 2013

Bisnes 3 serangkai

Pada Isnin lalu, saya terserempak dengan Murni dan Fakrul. Mereka kusyuk memerhati benih padi yang ada. Ini mesti projek Fakrul, fikir saya.

"Hampa dua orang ni buat apa?" tegur saya setelah memberi salam. Mereka berdua ini saya kenal sebagai orang Perlis

"Takda. Tengah tengok projek ni," kata Fakrul.

Saya hanya perhatikannya. Kebetulan datang Minah Syiah bersembang dengannya. Saya melayan sembang bersama Murni pula. "Aku dah baca pasal kelulut. Bagus. Potensi tinggi. Di Kedah ramai penternak kelulut tetapi production low," kata Murni.

Kami terus bersembang sehingga Fakrul selesai berbual dengan rakannya itu. "Jom pi kafe sat. Minum-minum ke, makan."

Kami ikut sahaja.

Sedang elok kami bersembang, aku dapati beberapa peristiwa menarik. Semua orang di sini hebat bersembang bisnes. Fakrul dengan pengalamannya bersembang dengan orang tentang bisnes. Banyak falsafah yang dia keluarkan berkaitan dengan Robert T. Kiyosaki.

Saya pula lebih kepada falsafah tempatan. Dr. Rusly menjadi idaman perbualan saya. Murni pula hanya ikuti kerana dia belum biasa baca buku perniagaan.

Kebanyakan kami hanya berteori sahaja tentang perniagaan. Kena begitu, wajib begini dan macam-macam lagi.

"Daripada kita bersembang sahaja, apa kata kita tubuh team bisnes?" cadang Fakrul. Huh!? Aku terkejut.

Berdasarkan pengalaman saya, team sebegini tidak akan ke mana. Sebab semua hanya teori. Jika ada keazaman sahaja team ini akan berjaya. Saya teragak untuk berkata ya. Saya mengubah topik dengan melanjutkan cerita mengenai kelulut.

"Tak apa. Simpan dulu idea bisnes. Esok kita bincang lagi. Waktu sama. K?" kata Fakrul.

Saya dan Murni mengangguk sahaja. Entah jadi atau tidak, masa hadapan masih kabur lagi. Saya hanya memerhati dan membuat induksi buat beberapa hari ini.

1 mengomel so far

saya termasuk dalam ketegori ni juga. hahaa..

Saya suka dan amat menghargainya jika tuan/puan boleh komen menggunakan Bahasa Melayu Tinggi. Saya ucapkan Jazakallah dan terima kasih.
EmoticonEmoticon